Vitaminoteka

Datum objave: 21. 01. 2020.

Novo istraživanje na štakorima pokazuje kako kofein može smanjiti skladištenje lipida u masnim stanicama te ograničiti proizvodnju triglicerida.

Provedena studija otkrila je kako su štakori koji su konzumirali kofein dobiven ekstrakcijom iz mate čaja ostvarili 16% manju tjelesnu masu i 22% manje skladištenje tjelesne masti od štakora koji su konzumirali mate čaj bez kofeina.

Količina kofeina u mate čaju kreće se od 65 do 130 mg po serviranju, u usporedbi s 30 do 300 miligrama kofeina u šalici kuhane kave. Mate čaj biljni je napitak bogat fitokemikalijama, flavonoidima i aminokiselinama koji se koristi kao stimulans u jugoistočnim zemljama Latinske Amerike. Postoji sve veći broj istraživanja koja pokazuju kako mate čaj može pomoći u borbi protiv pretilosti, kao i pružiti druge blagotvorne učinke na zdravlje povezane s fenolnim spojevima, vitaminima i flavonoidima koje sadrži.

Tijekom četiri tjedna, štakori su bili podvrgnuti prehrani koja je sadržavala 40% masti, 45% ugljikohidrata i 15% proteina. Također, konzumirali su jedan od oblika kofeina u količini koja odgovara onoj prisutnoj u četiri šalice kave. Na kraju četverotjednog razdoblja, postotak tjelesne mase bez masti u različitim skupinama štakora znatno se razlikovao. Štakori koji su konzumirali kofein iz mate čaja, kave ili sintetskih izvora uskladištili su manje tjelesne masti u odnosu na štakore u ostalim skupinama. Učinci su bili slični u slučaju konzumacije sintetskog kofeina ili kofeina dobivenog ekstrakcijom iz kave. U štakora je nakupljanje lipida u adipocitima bilo značajno povezano s većim dobitkom tjelesne mase i povećanjem postotka tjelesne masti, pokazalo je istraživanje.

Kako bi odredili mehanizam djelovanja, znanstvenici su proveli studije stanične kulture, u kojima su izložili masne stanice miševa sintetičkom kofeinu, kofeinu iz kave ili ekstraktu kofeina dobivenog iz mate čaja. Otkrili su da bez obzira na izvor, kofein smanjuje nakupljanje lipida u masnim stanicama za 20 do 41%. Također su pratili ekspresiju nekoliko gena povezanih s pretilošću i metabolizmom lipida. Oni su uključivali gen za sintazu masnih kiselina, enzimski spoj koji sudjeluje u sintezi masnih kiselina iz glukoze, kao i gen za lipoprotein lipazu, koji kodira za enzim koji razgrađuje trigliceride.

Rezultati su pokazali kako su svi tretmani kofeinom, bilo sintetičkim, iz mate čaja ili kave, značajno smanjili ekspresiju oba gena. Kod štakora koji su konzumirali kofein iz mate čaja, ekspresija gena za sintazu masnih kiselina smanjila se za 39% u njihovom masnom tkivu te za 37% u jetri.

Njegova smanjena ekspresija, zajedno s još dva druga gena, dovela je do niže proizvodnje kolesterola i triglicerida u jetri, navode znanstvenici. Zaključuju kako je konzumiranje kofeina iz mate čaja ili iz drugih izvora ublažilo negativan utjecaj prehrane s visokim udjelom masti i šećera na sastav tijela, zbog modulacije određenih lipogenih enzima u masnom tkivu i u jetri.

Izvor: Journal of Functional Foods