Maja Biličić

Datum objave: 22. 05. 2018.

Masne stanice oštećuju se već pri kratkotrajnom izlaganju palmitatu ili hormonu TNF-α (faktor nekroze tumora), pokazala su nedavna istraživanja.

Palmitat uglavnom sadrži hrana bogata zasićenim mastima, poput mliječnih proizvoda, mesa ili palminog ulja. TNF-α je upalni hormon koji se izlučuje tijekom bolesti, a s obzirom da je i pretilost povezana s upalama, pretile osobe imaju povišene razine spomenutog hormona.

U svrhu istraživanja prikupljeni su uzorci masnog tkiva 43 pacijenta, od kojih je 15 bilo normalne tjelesne mase, 14 ih je bilo pretilo, a preostalih 14 je uz pretilost imalo dijabetes tipa 2. Pomoću uzoraka usporedili su stanje prekursora masnih stanica triju grupa.

Analizom podataka otkrili su da su masne stanice pacijenata treće grupe (s pretilosti i dijabetesom) reprogramirane te ne funkcioniraju poput zdravih stanica.

Izlaganjem zdravih stanica dvama faktorima (palmitatu i hormonu TNF-α) na samo 24 sata, znanstvenici su uspjeli potaknuti reprogramiranje uočeno kod stanica pacijenata s dijabetesom.

Pokazalo se kako palmitat i TNF-α remete razvoj stanice, što kasnije dovodi do nastanka nefunkcionalne masne stanice.

Znanstvenici nisu sigurni je li moguće obrnuti programiranje stanica i ponovno ih učiniti zdravima, no ako bi to i bilo moguće, potrebna su im mnoga istraživanja koja bi im dala uvid u načine pomoću kojih bi to mogli i učiniti.

Izvor: International Journal of Obesity