Vitaminoteka

Datum objave: 25. 10. 2019.

U randomiziranoj križnoj studiji, istraživači potvrđuju da je kod odraslih, čija prehrana uključuje visok unos natrija, uočena disfunkcija krvnih žila. No, kada su iste odrasle osobe konzumirale četiri porcije sira dnevno uz istu prehranu s visokim unosom natrija, nije primijećen navedeni učinak.

Iako je u javnosti stvoren veliki pritisak kako je nužno smanjiti količinu natrija u prehrani, za mnoge ljude to je teško, navode istraživači. Vjerojatno bi mogućnost uvođenja više mliječnih proizvoda, poput sira, mogla biti alternativna strategija za smanjenje rizika od kardiovaskularnih bolesti i poboljšanje zdravlja krvnih žila bez nužnog smanjenja ukupnog natrija. Iako je natrij mineral koji je od vitalnog značaja za ljudsko tijelo u malim dozama, previše natrija unesenog hranom povezano je s čimbenicima kardiovaskularnog rizika poput visokog krvnog tlaka, tako da Svjetska zdravstvena organizacija preporučuje unos manje od 5 mg soli dnevno.

Za potrebe istraživanja okupljeno je 11 odraslih osoba koje su osam dana pratile četiri odvojene dijete: dijeta s niskim unosom natrija i bez mliječnih proizvoda; dijeta s niskim unosom natrija i sirom; dijeta s visokim unosom natrija i bez mliječnih proizvoda; i dijeta s visokim unosom natrija i sirom. Ispitanici koji su bili na dijeti s niskim unosom natrija konzumirali su 1,5 mg soli dnevno, dok su ispitanici s visokim unosom natrija konzumirali 5,5 mg dnevno. Ispitanici koji su bili na dijeti koja je uključivala sir unosili su 170 grama ili otprilike četiri obroka nekoliko različitih vrsta sira dnevno. Na kraju jednotjedne dijete, sudionici su bili testirani u laboratoriju. Istraživači su uvukli sićušna vlakna ispod kože sudionika te primijenili malu količinu acetilkolina, spoja koji signalizira krvnim žilama da se opuste. Ispitivanjem reakcije krvnih žila svakog sudionika na lijek, istraživači su mogli izmjeriti rad krvnih žila. Sudionici su također podvrgnuti nadzoru krvnog tlaka te je uzet uzorak urina kako bi bilo osigurano da su konzumirali ispravnu količinu soli tijekom cijelog tjedna.

Istraživači su ustanovili da nakon jednotjedne dijete s visokim unosom natrija te bez konzumacije sira, krvne žile sudionika nisu tako dobro reagirale na acetilkolin te je opuštanje bilo teže. Ali to nije uočeno nakon dijete s visokim unosom natrija i sira.

Dok su sudionici bili na dijeti s visokim unosom natrija bez konzumacije sira, zapaženo je kako njihova funkcija krvnih žila pada na ono što se obično uočava kod nekoga s prilično naprednim čimbenicima kardiovaskularnog rizika, govore istraživači. Međutim, dok su konzumirali istu količinu soli i jeli sir kao izvor te soli, ti su utjecaji u potpunosti izbjegnuti. Iako istraživači ne mogu biti sigurni da učinak nije izazvan bilo kojom specifičnom hranjivom tvari u siru, podaci govore da antioksidansi u siru mogu biti čimbenik koji pridonosi učinku.

Unos velike količine natrija uzrokuje porast broja molekula koje djeluju štetno na zdravlje krvnih žila i općenito na zdravlje srca. Postoje znanstveni dokazi da hranjive tvari iz mlijeka, posebno peptidi nastali tijekom probave mliječnih proteina, imaju blagotvorno antioksidativno djelovanje, što znači da imaju sposobnost uklanjanja štetnih molekula i na taj način štite od njihovih štetnih fizioloških učinaka. Također, treba provesti daljnja istraživanja mogućih mehanizama kojima mliječni proizvodi mogu doprinijeti očuvanjukardiovaskularnog zdravlja, ističu znanstvenici.

Potencijalne zdravstvene dobrobiti vitamina K uključuju kardiovaskularno zdravlje i zdravlje kostiju, a njegovi oblici MK-7, MK-8 i MK-9 nalaze se u fermentiranim prehrambenim proizvodima poput sira. Nedavna studija znanstvenika iz Belgije i Nizozemske otkrila je da poboljšanje statusa vitamina K u organizmu može ojačati kardiovaskularno zdravlje smanjenjem krutosti arterija i poboljšanjem krvnog tlaka. Istraživači sa Sveučilišta u Firenci ranije su otkrili da konzumiranje sira iz ovčjeg mlijeka, bogatog konjugiranom linolnom kiselinom (CLA), može smanjiti razinu markera povezanih sa srčanim bolestima. Kazali su da mlijeko bogato cis-9, trans-11 CLA uzrokuje povoljne promjene u upalnim citokinima i agregaciji trombocita, a oba su povezana s aterosklerozom ili otvrdnjavanjem arterija zbog nakupljanja masnih naslaga na stijenkama arterija.

Izvor: The Journal of Nutrition