Ela Lučić

Datum objave: 02. 10. 2020.

Učestalo se raspravlja o optimalnom doziranju proteina za povećanje stope sinteze miofibrilarnih proteina (MPS, engl. Myofibrillar Protein Synthesis) i dobitaka na nemasnoj masi tijela (FFM, engl. Fat Free Mass) kao i snazi kao odgovoru na trening otpora, te se čini kako je udio leucina važna odrednica, kao i učestalost te vrijeme uzimanja proteina.

Rezultati studija koje se temelje na tragovima izotopa pokazuju kako se protein sirutke bogat leucinom brzo probavlja, potičući anabolički odgovor proteina kada se unosi nakon vježbanja i prije spavanja. Međutim, ne postoji jasan dogovor kako uzimanje proteina u obliku dodatka prehrani prije, tijekom i nakon ekscentrične vježbe otpora smanjuje oštećenje mišića i ubrzava oporavak.

Skupina znanstvenika iz SAD-a, Francuske i Kine provela je randomizirano ispitivanje kako bi usporedila učinak uzimanja proteina graška, proteina sirutke i vode na oštećenje mišića, odgođenu reakciju mišića na tjelesnu aktivnost, upalu i izvedbu vježbi nakon 90-minutnih ekscentričnih vježbi za cijelo tijelo kod 92 neuvježbanih muškaraca, u dobi od 18 do 55 godina, koji nisu pretili. Tri dnevne akutne doze proteina graška i sirutke (0,3 g/kg tjelesne mase) razlikovale su se u količini leucina, ali su obje pružale količine unutar preporučenog unosa leucina od 700 do 3000 mg. Iz tog razloga, znanstvenici su pretpostavili kako će uzimanje velike dnevne doze (0,9 g/kg tjelesne mase) proteina graška i sirutke u obliku dodatka prehrani tijekom razdoblja od 5 dana pozitivno utjecati na oštećenje mišića izazvano vježbanjem, odgođenu reakciju mišića na tjelesnu aktivnost te izvedbu vježbi.

Rezultati su pokazali kako je uzimanje proteina sirutke značajno smanjilo razinu biomarkera oštećenja mišića u krvi nakon vježbanja u usporedbi s vodom, sa značajnim učincima na vrijednosti kreatin kinaze i mioglobina tijekom četvrtog i petog dana oporavka. Uzimanje proteina graška u usporedbi s unosom vode pokazalo je srednje značajan učinak te nisu uočene značajne razlike između skupine koja je uzimala proteine ​​sirutke i one koja je uzimala proteine graška.

Autori napominju kako dobiveni podaci podupiru strategiju uzimanja tri doze od 0,3 g/kg tjelesne mase izolata proteina sirutke dnevno tijekom nekoliko dana oporavka od intenzivnih ekscentričnih vježbi kako bi se smanjile serumske razine biomarkera oštećenja mišića u neuvježbanih muškaraca.