Vitaminoteka

Datum objave: 17. 10. 2016.

Skupina švedskih znanstvenika provela je istraživanje kojim je otkriveno kako uzimanje kalcija u obliku dodatka prehrani u svrhu sprječavanja nastanka osteoporoze u žena doprinosi većem riziku od razvoja cerebrovaskularne bolesti i blago povećanom riziku od razvoja demencije.

Istraživački je tim regrutirao 700 žena dobi 70-92 godine bez simptoma demencije. Ispitanice su u razdoblju od 2001. do 2006. godine sudjelovale u testovima osmišljenima za procjenu memorije i tehnika razmišljanja. Na početku istraživanja prikupljeni su podaci ispitanica koje su uzimale kalcij u obliku dodatka prehrani te je napravljen CT mozga kod 447 ispitanica. Od svih sudionica istraživanja, njih 98 je uzimalo kalcij, a njih 54 je već doživjelo moždani udar. Za vrijeme istraživanja još su 54 žene doživjele moždani udar, dok je njih 59 razvilo demenciju. Od svih ispitanica koje su napravile CT mozga, 71% ih je imalo lezije na bijeloj tvari, što se smatra markerom za pojavu cerebrovaskularne bolesti.

Pretpostavka istraživanja je da višak kalcija može utjecati na neurone koji su osobito osjetljivi na taj višak uzrokovan uzimanjem dodatka prehrani. U procesu apoptoze (programirana smrt stanice) priljev iona kalcija aktivira enzime odgovorne za propadanje važnih proteina i razaranje funkcije membrane. Blokiranjem priljeva kalcija sprječavaju se i nekroza i apoptoza, što upućuje na važnost priljeva kalcija i unutarstaničnog preopterećenja kalcijem u razvoju ta dva procesa.

Znanstvenici su naglasili kako je uzorak u ovom istraživanju malen, a priroda istraživanja opservacijska te je potrebno potvrditi rezultate daljnjim istraživanjima. Nadalje, naglašavaju kako se rezultati ne mogu generalizirati te kako je važno ne pretpostavljati da kalcij uzrokuje demenciju.

Izvor: Neurology