Datum objave: 05. 04. 2016.

U novom istraživanju objavljenom u časopisu Cancer Discovery, otkriveno je kako neki tipovi karcinoma metastaziraju, a ovo je vrlo značajno jer je poznato da su za oko čak 90 % slučajeva smrti od karcinoma zapravo zaslužne metastaze.

Istraživanje je bilo provedeno na miševima, a pokazalo je da stanice koje proizvode invazivni oblik proteina Mena – zvan MenaINV, vrlo lako metastaziraju.

Naime, utvrđeno je da određeni segment MenaINV-a, koji se inače ne nalazi na uobičajenim tipovima ovog proteina, pomaže njegovom boljem vezanju za receptor na koji se veže i fibronektin. Inače, fibronektin je protein koji drži stanice na okupu, a u posebno visokim koncentracijama se nalazi oko rubova tumorskih tkiva.

Vezanje MenaINV-a za receptor potiče i vezanje fibronektina, a ovo ima učinak mijenjanja strukture potonjeg proteina, čije se složeno zapletene niti počinju rastezati u dugačke snopove. „Rastegnuti“ fibronektin dalje utječe na kolagen – još jedan izvanstanični protein, na način da se organizira u čvrste niti, a sve zatim djeluje poput „autocesta za bržu selidbu“ stanica karcinoma.

Mjerenje razina proteina MenaINV, smatraju stručnjaci, tako bi u moglo poslužiti za bolju procjenu invazivnosti karcinoma, a u skladu s time i izbor najbolje terapije. U budućnosti će se možda i otkriti novi lijek koji bi mogao zaustaviti aktivnost MenaINV-a, a samim time i metastaziranje karcinoma.

Ključne riječi: karcinom,