Maja Biličić

Datum objave: 23. 07. 2018.

Novo istraživanje pokazalo je da povećana količina cinka u mišićnim tkivima pacijenata oboljelih od karcinoma može izazvati gubitak masnog i mišićnog tkiva.

Procjenjuje se da otprilike trećina smrti uslijed karcinoma nije izazvana samim karcinomom, već tumorskom kaheksijom – opsežnim gubitkom masnog i mišićnog tkiva koje zahvaća 80% pacijenata s uznapredovalim karcinomom. Kaheksija je već dosad povezana sa smanjenom tolerancijom na kemoterapiju, lošom kvalitetom života te ubrzanom smrću.

U ovome su istraživanju znanstvenici pratili mišićno tkivo miševa s tumorskom kaheksijom kako bi uočili moguće razlike s normalnim mišićnim tkivom. Analizom su uočili veću aktivnost proteina ZIP14 koji se u abnormalnim količinama javlja u mišićima osoba s karcinomom, a najveće su količine proteina ZIP14 pronađene u mišićnim tkivima onih pacijenata koji pate i od kaheksije.

Nadalje, znanstvenici su utvrdili da povećan unos cinka vodi do brzog trošenja mišića zbog razbijanja zrelih mišićnih stanica i sprječavanja matičnih stanica da stvore nova mišićna vlakna.

Kod uznapredovalog karcinoma dva signalizirajuća proteina, TNF-alfa i TGF-beta, povećavaju ekspresiju proteina ZIP14, koji zauzvrat pumpa veću količinu cinka u mišićna tkiva i izaziva njihovo trošenje.

Otkriće poveznice cinka i proteina ZIP14  s kaheksijom moglo bi dovesti do smanjenja učinka koji kaheksija ima na zdravlje pacijenata. Naime, smanjenje količine proteina ZIP14 u mišićnim stanicama dovelo je i do smanjenja posljedica kaheksije.

Znanstvenici pokušavaju otkriti nove strategije kojima će onesposobiti protein ZIP14 i doći do novih oblika terapija pomoću kojih će se boriti protiv kaheksije izazvane karcinomom te tako popraviti kvalitetu života pacijenata i smanjiti smrtnost.

Izvor: Nature Medicine