Ružica Vukadin

Datum objave: 07. 03. 2022.

Prema novom istraživanju, izolat proteina graška pokazuje uravnotežen aminokiselinski sastav i vrlo dobru probavljivost.

Proteini ili bjelančevine velika su skupina molekula, čije su osnovne gradive jednice aminokiseline. Proteini imaju važne uloge u našem organizmu poput izgradnje tkiva, rada mišića, rasta stanica i mnoge druge, a možemo ih naći u namirnicama životinjskog i biljnog podrijetla. U posljednje se vrijeme iz ekoloških razloga, zapadnim zemljama preporuča smanjenje potrošnje hrane životinjskog podrijetla u korist hrane biljnog podrijetla. Stoga je neophodno pronaći biljne zamjene životinjskim proteinima. Međutim, smatra se kako većina biljnih proteina ima lošiju probavljivost u usporedbi sa životinjskim izvorima. No, prethodna istraživanja pokazala su kako je grašak dobar kandidat za zamjenu životinjskih proteina zbog visokog sadržaja proteina i uravnoteženog sastava aminokiselina.

Stoga je cilj ovog istraživanja bio procijeniti nutritivnu kvalitetu proteina graška i njegovo ukupno iskorištenje nakon obroka u odnosu na proteine kazeina. Nutritivna kvaliteta proteina procijenjena je metodom izračuna probavljivih aminokiselina (DIAAS), koju preporuča Organizacija za prehranu i poljoprivredu. DIAAS objašnjava probavljivost aminokiselina na kraju tankog crijeva (ileuma), pružajući točniju mjeru količine aminokiselina koje organizam apsorbira i doprinosa proteina ljudskim potrebama za aminokiselinama i dušikom. Ukupno iskorištenje proteina nakon obroka zapravo je omjer mase aminokiselina pretvorene u proteine prema masi isporučenih aminokiselina. Dakle, u istraživanju je sudjelovalo 15 ispitanika, koji su konzumirali 9 uzastopnih porcija pire krumpira obogaćenog proteinima graška ili kazeinom. Kazein su izolirani iz mlijeka, a poslužio je kao standard s kojim se uspoređivala kvaliteta proteina graška. Ispitanicima su tijekom 8 sati nakon obroka prikupljeni uzorci urina, krvi te sadržaj ileuma, koji su potom analizirani.

Rezultati istraživanja pokazali su kako su neke aminokiseline, poput lizina, leucina, valina i fenilalanina, manje probavljive u proteinima graška nego u kazeinu. Međutim, stvarna probavljivost proteina na kraju tankog crijeva i ukupno iskorištenje proteina nakon obroka nije se razlikovala između proteina graška i kazeina.

Ovo istraživanje pokazuje potencijal graška kao izvora visokokvalitetnog proteina. Čini se da je grašak jedan od rijetkih biljnih izvora proteina koji ima dobro uravnotežen sastav aminokiselina i visoku probavljivost.

Izvor: The American Journal of Clinical Nutrition