Petra Vlak

Datum objave: 07. 05. 2019.

Sve veći broj istraživanja utječe na povećanje svijesti o povezanosti konzumacije napitaka bogatih šećerom, pretilosti te karcinoma debelog crijeva.

Poznata je povezanost prekomjerne konzumacije šećera sa pretilosti, a isto tako je poznato da se pretilost povezuje s mnogim vrstama karcinoma, uključujući karcinom debelog crijeva. Dr. Jihye Yun odlučio je pronaći direktnu poveznicu između konzumacije šećera i karcinoma.

Prema znanstvenicima s fakulteta Baylor College of Medicine, konzumacija glukozno – fruktoznog sirupa može utjecati na rast tumorskih stanica. Rezultati istraživanja, objavljeni u časopisu Science, pokazali su kako svakodnevna konzumacija napitaka zaslađenih sirupom može ubrzati rast tumorskih stanica u miševa.

Znanstvenici su promatrali učinak konzumacije napitka zaslađenog glukozno – fruktoznim sirupom na rast tumorskih stanica kod miševa. Količina slatkog napitka koju su pokusne životinje konzumirale ekvivalentna je količini jedne limenke gaziranog napitka. Važno je napomenuti kako je miševima uklonjen gen koji suprimira rast tumorskih stanica, a mutacija navedenog gena često je uočena i kod pacijenata kojima je dijagnosticiran karcinom debelog crijeva.

Nakon mjesec dana svakodnevne konzumacije navedenog napitka, kod miševa je došlo do ubrzanog rasta i širenja tumorskih stanica.

Zanimljivo je navedene rezultate interpretirati na ljudima. Naime, rezultati sugeriraju da ukoliko osoba ima tumorske stanice u stanicama debelog crijeva, konzumacija većih količina napitaka zaslađenih glukozno – fruktoznim sirupom može ubrzati njihov rast, ali i utjecati na značajno povećanje tjelesne mase.

Skupina znanstvenika također je istraživala i mehanizam utjecaja šećera na rast tumorskih stanica. Uočili su kako miševi kojima su davali navedeni napitak imaju povećanu koncentraciju fruktoze u crijevima i krvotoku, što potencijalno može djelovati na stvaranje masnih kiselina te doprinositi rastu tumorskih stanica.

Rezultati ovog istraživanja mogu pojasniti zašto se konzumacija zaslađenih napitaka i ostalih namirnica bogatih dodanim šećerima povezuje s povećanjem broja oboljelih od karcinoma debelog crijeva u odraslih Amerikanaca.

Naravno, znanstvenici ističu kako su potrebna detaljnija istraživanja utjecaja na ljude. Međutim, rezultati studije na životinjskim modelima sugeriraju kako dugotrajno uzimanje zaslađenih napitaka može značajno ubrzati rast i razvoj tumorskih stanica.

Znanstvenici se nadaju kako će ovakva istraživanja podići razinu svijesti o štetnosti konzumacije gaziranih napitaka bogatih šećerom na zdravlje cijelog organizma, ali i smanjenje rizika razvoja karcinoma debelog crijeva diljem svijeta.