Ela Lučić

Datum objave: 13. 01. 2023.

Prema rezultatima nove studije, uzimanje geraniola niske apsorpcije u obliku dodatka prehrani pokazalo je kliničku učinkovitost u smanjenju simptoma povezanih sa sindromom iritabilnog crijeva (IBS, engl. Irritable Bowel Syndrome), a posebno u bolesnika s mješovitim IBS-om. Naime, geraniol je prirodan, visoko aktivan antimikrobni spoj s antioksidativnim i protuupalnim svojstvima.

IBS predstavlja kronični poremećaj s višestrukim simptomima zbog promjena u motoričkoj funkciji crijeva, visceralne preosjetljivosti, povećane crijevne propusnosti, upale niskog stupnja i promjena u sastavu crijevne mikrobiote. Stručnjaci preporučuju prilagodbu načina života i prehrane kao prvu liniju liječenja, zajedno s psihološkom terapijom, dodatkom vlakana i lijekovima. U prethodno provedenim studijama utvrđen je važan odnos između sastava crijevne mikrobiote i simptoma IBS-a te je kod pacijenata s IBS-om primijećeno smanjenje količine bakterija iz rodova Lactobacillus, Bifidobacterium​ i drugih bakterija koje proizvode butirat. U tih je pacijenata također zabilježen povećan udio potencijalno štetnih bakterija, kao što su bakterije iz rodova Streptococcus ​i Ruminococcus.

Istraživači su u ovoj studiji nastojali ispitati učinkovitost uzimanja geraniola niske apsorpcije u obliku dodatka prehrani u liječenju simptoma IBS-a i modulaciji sastava crijevne mikrobiote. U studiju je bio uključen 51 ispitanik, u dobi od 18 do 65 godina, s dijagnosticiranim IBS-om, te je tjelesna masa ispitanika iznosila između 48 i 104 kg. Kriteriji za isključenje iz studije obuhvaćali su intoleranciju na laktozu ili poznatu alergiju na hranu, istodobno liječenje nesteroidnim protuupalnim antibioticima, konzumaciju funkcionalne hrane te uzimanje dodataka prehrani, probiotika i prebiotika dva mjeseca prije probira. Ishodi su procijenjeni korištenjem validiranog upitnika za procjenu simptoma IBS-a te analizom sastava crijevne mikrobiote i razine upalnih citokina.

Ispitanici su izvijestili o ublažavanju jačine i učestalosti bolova u trbuhu, nadutosti i navikama u pražnjenju crijeva nakon svakodnevnog uzimanja geraniola niske apsorpcije u obliku dodatka prehrani tijekom četiri tjedna.

Geraniol je također pozitivno djelovao na sastav mikrobiote crijeva i pospješio proizvodnju kratkolančanih masnih kiselina. Štoviše, uzimanje geraniola smanjilo je relativnu brojnost bakterija iz roda Oscillospira, povezanih s IBS-om i konstipacijom, kao i bakterija iz obitelji Erysipelotrichaeceae s proupalnim djelovanjem.

Autori studije napominju kako način života i okolišni čimbenici mogu doprinijeti opisanim promjenama u sastavu crijevne mikrobiote, ali njihov utjecaj nije istražen u ovoj studiji. Međutim, tvrde kako su rezultati u pogledu ublažavanja simptoma i smanjenja neravnoteže crijevne mikrobiote nakon uzimanja geraniola svakako obećavajući​.

Ključne riječi: crijevna mikrobiota, geraniol, IBS,