Ela Lučić

Datum objave: 10. 02. 2021.

Fermentirana paprika može biti potencijalni kandidat za zaštitu od degenerativnih bolesti mrežnice regulacijom oksidativnog stresa, pokazali su rezultati studije na miševima.

Bolesti vanjskog sloja mrežnice, uključujući senilnu makularnu degeneraciju (AMD, engl. Age-related Macular Degeneration), glavni su uzroci trajnih oštećenja vida. Patogeneza AMD-a uključuje oksidativni stres i oštećenje pigmentnog epitela mrežnice.

Plodovi paprike poznati su kao izvor vitamina, karotenoida, fenolnih spojeva i metabolita s poznatim antioksidativnim djelovanjem koji pozitivno utječu na ljudsko zdravlje te zaštitu od AMD-a i mrene. Studije su izvijestile kako plod paprike pokazuje niz bioloških aktivnosti, uključujući antioksidativna, antimikrobna, antivirusna, protuupalna i antikarcinogena svojstva. Funkcionalnost povezana sa zdravljem povećava se fermentacijom hranjivih sastojaka, što je korisna tehnologija za povećanje antioksidativne i biološke aktivnosti.

U nedavno provedenoj studiji znanstvenici su nastojali utvrditi mogu li žuta i narančasta paprika fermentirane pomoću bakterijske vrste Lactobacillus plantarum povećati zaštitni učinak na degeneraciju mrežnice koristeći modele in vitro i in vivo. Lactobacillus plantarum vrsta je bakterija mliječne kiseline koja povećava udio fenolnih spojeva te posljedično povećava antioksidativni kapacitet tijekom fermentacije.

Primjena fermentirane paprike značajno je povećala preživljavanje stanica te smanjila razinu enzima laktat dehidrogenaze, kao i porast unutarstaničnih reaktivnih vrsta kisika u stanicama humanog pigmentnog epitela mrežnice tretiranima natrijevim jodatom.

Znanstvenici su razvili model oštećenja mrežnice kod miševa pomoću natrijevog jodata u dozi od 30 mg/kg tjelesne mase intraperitonealnom injekcijom. Sedam dana nakon primjene natrijevog jodata, uočene su deformacije i smanjenje debljine u vanjskom sloju mrežnice, što je bilo poboljšano primjenom fermentirane paprike u obliku praha. Fermentacijom nije došlo do značajne razlike u ukupnom udjelu fenola i flavonoida u paprici, ali je zabilježeno povećanje udjela vitamina C u narančastoj paprici te zaštitnog učinka na oštećenje mrežnice uzrokovano oksidacijskim stresom.

Znanstvenici zaključuju kako dobiveni rezultati podržavaju potencijalni zaštitni učinak fermentirane paprike na degenerativne bolesti mrežnice regulacijom oksidativnog stresa.