Ela Lučić

Datum objave: 31. 01. 2022.

Grožđe je poznato kao bogat izvor polifenola i vlakana te je jedno od voća koje se najčešće konzumira, ali postoje ograničene informacije o učincima konzumacije grožđa na sastav crijevne mikrobiote i metabolizam kolesterola u ljudi.

U prethodno provedenim istraživanjima zabilježeni su antioksidativni, antibakterijski i antivirusni učinci konzumacije grožđa, ekstrakta grožđa i fenolnih spojeva iz grožđa. Nadalje, podaci pokazuju kako konzumacija voća s visokim udjelom polifenola može imati prebiotičke učinke, što dovodi do promjena u sastavu crijevne mikrobiote.

Nedavno su znanstvenici osmislili pilot studiju kako bi procijenili može li svakodnevno uzimanje 46 grama ekstrakta grožđa u obliku praha, što je jednako dvjema porcijama grožđa, utjecati na sastav mikrobiote crijeva te metabolizam kolesterola i žučnih kiselina u zdravih odraslih osoba.

U ovoj studiji, ispitanici su bili podvrgnuti prehrani s niskim udjelom polifenola tijekom 4 tjedna, nakon čega su nastavili slijediti prehranu s niskim udjelom polifenola te istovremeno uzimali 46 grama ekstrakta grožđa u obliku praha dnevno tijekom 4 tjedna.

Uzimanje ekstrakta grožđa u obliku praha značajno je povećalo indeks alfa raznolikosti sastava crijevne mikrobiote u usporedbi s početnim vrijednostima. Zabilježen je je trend povećanja broja bakterija iz koljena Verrucomicrobia, a uočen je i značajan porast broja bakterija iz roda Akkermansia. Osim toga, došlo je do povećanja broja bakterija iz roda Flavonifractor i Lachnospiraceae UCG-010, ali smanjenja broja bakterija iz rodova Bifidobacterium i Dialister.

Uzimanje ekstrakta grožđa u obliku praha rezultiralo je značajnim smanjenjem razine ukupnog kolesterola za 6,1% i HDL kolesterola za 7,6%. Također je zabilježen trend smanjenja razine LDL kolesterola za 5,9%, te ukupne razine žučnih kiselina za 40,9%. Uzimanje ekstrakta grožđa nije utjecalo na razinu triglicerida u krvi i sastav tijela. Zaključno, uzimanje grožđa u obliku praha značajno je izmijenilo sastav crijevne mikrobiote te metabolizam kolesterola i žučnih kiselina.

Ključne riječi: crijevna mikrobiota, grožđe, kolesterol,