Vitaminoteka

Datum objave: 18. 10. 2016.

Dijabetes tipa 2 je stanje kod kojeg beta stanice gušterače ne proizvode dovoljno inzulina ili tijelo ne može iskoristiti proizvedeni inzulin.

Iako uobičajeno mjerenje glukoze u krvi i lijekovi pomažu u kontroli razine glukoze u krvi, postoji potreba za učinkovitijom terapijom. Istraživački tim iz Velike Britanije otkrio je gen koji pomaže u uništenju stanica gušterače koje proizvode inzulin, uzrokujući tako dijabetes tipa 2. Ističu kako dugotrajna izloženost visokomasnoj i visokougljikohidratnoj prehrani može potaknuti uništenje beta stanica u osoba s dijabetesom tipa 2, a za mehanizme tog procesa pronašli su objašnjenje genetske prirode.

Primjenom analiza na mikropločicama visoke gustoće (high-density microarray analysis) znanstvenici su procijenili prisutnost više od 31 000 gena povezanih sa gušteračom. Cilj je bio otkriti gen koji je najosjetljiviji na glukozu i masne kiseline. Otkrili su da je gen TNFR5 najosjetljiviji na glukozu i masne kiseline te da njegova prekomjerna ekspresija pri visokim razinama masti i šećera vodi uništenju beta stanica. Ta saznanja ukazuju kako osobe s dijabetesom tipa 2, a osobito oni koji neuredno održavaju razinu glukoze u krvi ili kojima dijabetes još nije dijagnosticiran, imaju veću mogućnost prekomjerne ekspresije gena TNFR5. Posljedično tome, ubrzano je i uništenje beta stanica gušterače.

Drugim riječima, istraživački je tim otkrio da je zaustavljanje aktivnosti gena TNFR5 u beta stanicama izloženima glukozi i masnim kiselinama zaustavilo njihovo uništenje, što bi moglo predstavljati prekretnicu u liječenju dijabetesa tipa 2.

Izvor: Cell Death and Disease