Ela Lučić

Datum objave: 27. 03. 2020.

Novim istraživanjem na miševima otkrio se metabolički put koji pridonosi gubitku pamćenja kod pacijenata s Alzheimerovom bolešću, kao i da opskrba specifičnom aminokiselinom u obliku dodatka prehrani može obnoviti prostorno pamćenje.

Tim francuskih znanstvenika tvrdi da njihova nova otkrića pokazuju kako bi korišteni dodatak prehrani mogao biti obećavajući alat za smanjenje gubitka pamćenja povezanog s Alzheimerovom, kao i Parkinsonovom te Huntingtonovom bolesti.

Rezultati studije objavljene u časopisu Cell Metabolism pokazuju da mozak koristi veliki dio energije dostupne našem tijelu. Kako bi pravilno funkcionirali, neuroni i okolne stanice, posebno astrociti, moraju surađivati. Smanjenje regionalne potrošnje glukoze u mozgu uočeno je u ranoj fazi Alzheimerove bolesti, desetljećima prije smrti neurona i pojave kliničkih simptoma. No, do sada nije bilo poznato ima li taj deficit izravan utjecaj na kognitivne simptome Alzheimerove bolesti. Istraživači su u studiji koristili mišji model Alzheimerove bolesti kako bi identificirali mehaničku vezu koja povezuje defektnu glikolizu u astrocitima s oštećenjem proizvodnje L-serina i smanjenom funkcijom neurona, a potom su otkrili da unos L-serina u obliku dodatka prehrani može smanjiti kognitivni deficit.

Tim znanstvenika otkrio je da, kod miševa s Alzheimerovom bolešću, smanjenje upotrebe glukoze u astrocitima smanjuje proizvodnju L-serina, kojeg proizvode uglavnom ove moždane stanice i put njegove biosinteze kod pacijenata je promijenjen.

L-serin je prekursor D-serina, za kojeg je poznato da stimulira NMDA (N-metil-D-aspartat) receptore, neophodne za rad mozga i uspostavljanje pamćenja. Dakle, stvaranjem manje L-serina, astrociti uzrokuju smanjenu aktivnost tih receptora, što mijenja plastičnost neurona i pridružene kapacitete pamćenja.

Uz prepoznavanje uloge L-serina u poremećajima pamćenja i eksperimentalnu učinkovitost dodataka prehrani, pojavljuju se nove strategije koje mogu biti potpora medicinskom liječenju u borbi protiv ranih simptoma Alzheimerove bolesti i drugih bolesti koje pokazuju metabolički deficit, poput Parkinsonove i Huntingtonove bolesti. Istraživači studije predlažu, budući da je L-serin dostupan kao dodatak prehrani, strogo testiranje na ljudima putem kontroliranih kliničkih ispitivanja.