Ela Lučić

Datum objave: 06. 11. 2020.

Uzimanje vlakana arabinoksilanskog oligosaharida u obliku dodatka prehrani može modulirati sastav crijevne mikrobiote i potaknuti sintezu kratkolančanih masnih kiselina koje blagotvorno djeluju na zdravlje.

Rezultati studije ukazuju kako dugolančani oligosaharid arabinoksilan posjeduje prebiotička svojstva. Arabinoksilan koji su znanstvenici koristili u ovoj studiji dobiven je iz kukuruznih vlakana.

Znanstvenici su u paralelnu randomiziranu kontroliranu studiju uključili 31 osobu s prekomjernom tjelesnom masom ili pretilošću. Ispitanicima je nasumično dodijeljeno uzimanje visoke doze arabinoksilana ili placeba tijekom 6 tjedana.

Rezultati su pokazali kako je uzimanje arabinoksilana u obliku dodatka prehrani utjecalo na promjenu sastava fekalnih bakterijskih zajednica i promoviralo rast specifičnih vrsta, uključujući operativne taksonomske jedinice povezane s vrstama Bifidobacterium longum, Blautia obeum i Prevotella copri.

Također je zabilježena povećana koncentracija propionata u uzorku stolice u skupini koja je uzimala arabinoksilan. Znanstvenici smatraju kako ova otkrića mogu doprinijeti ciljanoj upotrebi arabinoksilana za modulaciju crijevne mikrobiote u svrhu poboljšanja zdravlja. Otprije je poznato kako probiotici koji sadrže sojeve Bifidobacterium longum promiču zdravlje. Utjecaj bakterijske vrste Prevotella copri na ljudsko zdravlje ostaje nejasan – pojedina izvješća ukazuju na štetan učinak, dok druga izvješća ukazuju na koristi povezane s poboljšanim metabolizmom glukoze i gubitkom tjelesne mase kod osoba čija je prehrana bogata žitaricama.

Prevotella je bakterijski rod koji je neprestano negativno povezan s modernim načinom života, tvrde znanstvenici. Nagađa se kako je za smanjenje broja bakterija ovog roda odgovorna smanjena konzumacija hrane bogate prehrambenim vlaknima. Porast broja bakterija vrste P. copri nakon uzimanja arabinoksilana podupire ovu pretpostavku, jer je arabinoksilan dominantno vlakno cjelovitih žitarica koje se sve manje konzumiraju u zapadnjačkoj prehrani.

Znanstvenici zaključuju kako zabilježena otkrića ukazuju na prebiotička svojstva arabinoksilana jer njegova konzumacija promovira porast broja navedenih mikrooorganizama i proizvodnju propionata, što ga čini perspektivnim kandidatom za prevenciju pretilosti i povezanih patologija, posebno ako je njegova primjena personalizirana.

Izvor: Microbiome