Ela Lučić

Datum objave: 07. 05. 2021.

U novoj studiji, znanstvenici su predložili mogući mehanizam djelovanja spojeva iz čaja na krvni tlak.

Taj mehanizam uključuje aktivaciju proteina ionskih kanala u stijenci krvnih žila, opuštajući njihovu strukturu, što rezultira smanjenjem razine krvnog tlaka. Istraživački tim identificirao je dva flavonoidna spoja iz skupine katehina, epikatehin galat (ECG, engl. Epicatechin gallate) i epigalokatehin-3-galat (EGCG, engl. Epigallocatechin gallate), koji aktiviraju protein ionskog kanala KCNQ5. Ovaj ionski kanal kontrolira kretanje kalijevih iona unutar i izvan stanice, određujući staničnu ekscitabilnost, kao i opuštanje krvnih žila.

Listovi kineskog čajevca sadrže polifenole, posebno katehine, dobro poznate po antioksidativnim svojstvima i blagotvornom učinku na kardiovaskularno zdravlje. Glavna pretpostavka studije temeljila se na višestrukim ulogama proteina KCNQ5. Osim što kontrolira vaskularni tonus, ekspresija ovog proteina događa se i u mozgu, gdje regulira električnu aktivnost i signalizaciju između živčanih stanica. Katehini mogu prijeći krvno-moždanu barijeru, a otkriće njihove sposobnosti da aktiviraju protein KCNQ5 može pružiti uvid u mehanizam popravka KCNQ5 kanala, što bi omogućilo liječenje moždanih poremećaja poput epileptične encefalopatije.

Skupina znanstvenika u jednoj je studiji uočila kako je dodavanje mlijeka u crni čaj spriječilo blagotvorne učinke crnog čaja na aktivaciju KCNQ5 ionskih kanala.

Zaključili su kako su se u in vitro pokusima spojevi iz mlijeka vezali za polifenole iz crnog čaja i spriječili aktivaciju proteina KCNQ5. Međutim, smatraju da nakon konzumacije u ljudskom želucu dolazi do oslobađanja polifenola iz kompleksa te je moguća aktivacija proteina KCNQ5.

U krvnoj plazmi, vrijednost ukupnih fenola iz čaja doseže vrhunac od 400 µM oko sat vremena nakon popijene šalice crnog čaja. Ovisno o udjelu ECG-a, EGCG-a i KCNQ5-aktivnih derivata EGCG-a, navedena vrijednost je unutar raspona koncentracija gdje se uočavaju snažni učinci na aktivaciju proteina KCNQ5 i vazodilataciju.

Znanstvenici ističu kako ne treba izbjegavati mlijeko pri konzumaciji crnog i zelenog čaja. Naime, vjeruju kako u ljudskom želucu dolazi do odvajanja katehina od proteina i drugih molekula iz mlijeka koje bi inače inhibirale blagotvorno djelovanje katehina na zdravlje.

Izvor: Cellular Physiology and Biochemistry