Ela Lučić

Datum objave: 05. 08. 2021.

U novom istraživanju objavljenom u časopisu International Society of Sports Nutrition, španjolski znanstvenici ukazuju na moguću ulogu betaina u oporavku od vježbanja i regulaciji imunosnog sustava sportaša.

Betain je nusproizvod izoliran iz melase tijekom rafinacije šećerne repe. Nalazi se u špinatu, cjelovitim žitaricama i morskim plodovima. Smatra se kako betain nudi neku vrstu zaštite od denaturacije proteina te potiče lučenje inzulinu sličnog faktora rasta-1 i fosforilaciju protein kinaze B.

U studiju je bilo uključeno 29 nogometaša te su nasumično raspoređeni u dvije skupine: prva skupina uzimala je 2 grama betaina dnevno u obliku dodatka prehrani ili placebo tijekom 14 tjedana. Broj citokina i ukupan broj krvnih stanica izmjereni su prije, tijekom i nakon sportske sezone.

Rezultati su otkrili kako je razina proupalnih citokina, faktora nekroze tumora alfa (TNF-α), interleukina-1 beta (IL-1β) te interleukina- 6 (IL-6) bila manja tijekom i nakon sezone kod ispitanika koji su uzimali betain.

Također, znanstvenici su otkrili povećanje razine IL-1β u placebo skupini nakon sportske sezone u odnosu na predsezonu. Uočen je porast razine bijelih krvnih stanica nakon sezone u odnosu na razdoblje tijekom sezone u placebo skupini. Nadalje, razina crvenih krvnih stanica bila je manja nakon sezone u usporedbi s predsezonom kod ispitanika koji su uzimali betain.

Istraživači navode kako uzimanje betaina u obliku dodatka prehrani može zaštititi eritrocite od hemolize tijekom nogometne sezone, međutim, buduća su istraživanja neophodna kako bi se potvrdila ova pretpostavka.

Ključne riječi: betain, ozljede, sport,