Ela Lučić

Datum objave: 23. 12. 2020.

Prema rezultatima randomizirane kontrolirane studije provedene u Kini, uzimanje mješavine botaničkog alkaloida berberina i probiotika pomaže u smanjenju razine šećera u krvi kod dijabetičara više nego njihovo pojedinačno uzimanje.

U studiji je sudjelovalo 409 ispitanika koji su nasumično razvrstani u četiri skupine. Prva skupina uzimala je berberin u obliku tableta zajedno s probiotikom u prahu, druga skupina isključivo berberin, treća skupina isključivo probiotik, a četvrta skupina placebo.

Na kraju ispitivanja, u skupini koja je uzimala berberin i probiotike zabilježeno je najveće smanjenje razine glikoziliranog hemoglobina (HbA1c) od 1,04%.

Sljedeći najučinkovitiji ishod uočen je u skupini koja je uzimala samo berberin, gdje se udio HbA1c smanjio za 0,99%. U skupinama koje su uzimale placebo ili probiotik nisu zabilježena značajna smanjenja razine glikoziliranog hemoglobina. Dvije najučinkovitije intervencije dovele su do promjena u relativnom broju 78 vrsta bakterija. Primjerice, berberin je smanjio udio vrsta bakterija koje uglavnom proizvode jednostavne šećere ili kratkolančane masne kiseline koje proizlaze iz fermentacije polisaharida ili oligosaharida. To uključuje bakterijske vrste poput Roseburia spp., Ruminococcus bromii, Faecalibacterium prausnitzii i Bifidobacterium spp.

Daljnje metabolomske studije otkrile su kako je učinak berberina na smanjenje šećera u krvi posljedica smanjenja broja bakterija vrste Ruminococcus bromii, koja ima ključnu ulogu u razgradnji škroba. Također, u skupinama koje su uzimale berberin zabilježena su poboljšanja drugih metaboličkih parametara, poput smanjenja razine glukoze u krvi na tašte, triglicerida te ukupnog i LDL kolesterola. Ipak, istodobno je liječenje berberinom izazvalo veći broj probavnih smetnji. Međutim, nuspojave nisu utjecale na antidijabetički učinak berberina ili na značajke mikrobiote crijeva, ali je potrebno provesti ispitivanja s duljim trajanjem intervencije, istaknuli su znanstvenici.

Također je uočeno kako je uzimanje probiotika imalo značajniju ulogu u kontroli razine šećera u krvi kod starijih ispitanika u dobi od 50 i više godina. Znanstvenici nisu uspjeli zabilježiti značajno poboljšanje u bolesnika s dijabetesom tipa II koji su uzimali probiotik, osim u starijih ispitanika kada su ga uzimali u kombinaciji s berberinom. Ističu kako je to u skladu sa zaključkom na temelju dosadašnjih istraživanja, prema kojemu probiotici imaju ograničene učinke na liječenje metaboličkih bolesti. Međutim, napomenuli su kako bi takvi rezultati mogli biti posljedica funkcionalnih varijacija specifičnih za soj bakterija.

Izvor: Nature Communications