Ela Lučić

Datum objave: 24. 03. 2020.

Bakterije u crijevima mogu igrati ulogu u progresiji karcinoma crijeva, smatraju istraživači. Uspjeli su identificirati soj bakterije E. coli koji proizvodi spojeve koji u konačnici mogu oštetiti DNK ljudskih stanica.

Nizozemski tim znanstvenika naglašava kako su ovi mutacijski potpisi slični mutacijama pronađenim u DNK pacijenata s karcinomom debeloga crijeva. Oni se mogu identificirati kod nekoliko vrsta karcinoma, također kod onog u djece. Ovog puta su se zapitali ostavljaju li genotoksične bakterije također svoj jedinstveni prepoznatljivi trag na DNK

Pišući u časopisu Nature, istraživači opisuju kako mutacije DNK pokreću progresiju stanica karcinoma u tumore. Izloženost UV svjetlu ili pušenju može izravno uzrokovati oštećenje DNK, što inducira mutacije, a time povećava i mogućnost transformacije normalnih stanica u maligne oblike. Međutim, do sada je bilo nepoznato da bakterije u našim crijevima mogu na sličan način inducirati mutacije unutar stanica zbog svojih štetnih učinaka na DNK. Svaki postupak koji može uzrokovati oštećenje genetskog materijala ostavlja iza sebe određeni mutacijski otisak ili potpis. Njihova prisutnost u DNK karcinoma može znanstvenicima ukazati o izloženosti u prošlosti, što može biti osnova za pokretanje bolesti.

Tim je počeo proučavati kolibaktin, spoj kojeg luči E. coli, a može oštetiti ljudski DNK. Koristili su laboratorijska crijeva, koja se nazivaju organoidi, te ih izložili bakteriji E. coli. Nakon pet mjeseci izloženosti bakterijama, tim je sekvencionirao DNK humanih stanica, bilježeći broj i vrste mutacija uzrokovanih bakterijama.

Rezultati su otkrili da su genotoksične bakterije uzrokovale dva mutacijska uzorka u DNK organoida.

Znanstvenici su se osvrnuli i na ostala istraživanja koja identificiraju strukturu kolibaktina i njegov utjecaj na DNK. Nakon što su utvrdili otisak genotoksičnog soja bakterije E. coli, istraživači su ga pokušali pronaći i kod DNK pacijenata oboljelih od karcinoma, upustivši se u mukotrpan zadatak analize mutacija u preko 5000 različitih tumora.

Kod više od 5% slučajeva kolorektalnog karcinoma uočena je visoka razina otiska, dok je kod svih ostalih vrsta karcinoma iznosila 0,1%. Slučajevi karcinoma usne šupljine i mokraćnog mjehura također su povezani s prisutnošću ove genotoksične bakterije te kao rezultat imaju isti otisak. Istraživači tvrde kako bi njihov rad mogao činiti osnovu screening programa u kojemu bi se pojedinci mogli testirati na prisutnost genotoksičnih bakterija. Prema rezultatima studije, crijeva čak 10-20% osoba mogu sadržavati „lošu“ verziju E. coli. Liječenje antibioticima može na vrijeme iskorijeniti ove bakterije, dodaju autori studije. Smatraju kako će u budućnosti biti moguće uočiti razvoj karcinoma debelog crijeva vrlo rano ili čak spriječiti razvoj tumora.