Ela Lučić

Datum objave: 07. 04. 2020.

Bifidobakterije se mogu akumulirati u tumorima i poboljšati učinkovitost liječenja, sudeći prema novom istraživanju provedenom na miševima. Protein CD47 prisutan je na površini mnogih stanica karcinoma, a inhibiranje tog proteina može omogućiti imunosnom sustavu pacijenta da napadne i uništi karcinom.

Protutijela koja ciljaju protein CD47 trenutno se ispituju kao tretman za veliki broj karcinoma u više kliničkih ispitivanja. No, istraživanja s laboratorijskim miševima do sada su dala mješovite rezultate: čini se kako neki miševi reagiraju na anti-CD47 liječenje, dok drugi ne. Tim istraživača otkrio je da odgovor na liječenje ovisi o vrsti bakterija koje žive u crijevima životinja.

Studija objavljena u časopisu Journal of Experimental Medicine otkriva da miševi s karcinomom koji normalno reagiraju na anti-CD47 liječenje nisu reagirali ako su im bakterije u crijevima bile uništene koktelom antibiotika. Suprotno tome, anti-CD47 liječenje postalo je učinkovito kod miševa koji obično ne reagiraju na terapiju kada su te životinje kao dodatak prehrani dobivale bifidobakterije, vrste bakterija koje se često nalaze u probavnom sustavu zdravih miševa i ljudi. One su prethodno pokazale korist kod pacijenata s ulceroznim kolitisom.

Iznenađujuće, istraživači su otkrili da se bifidobakterije ne nakupljaju samo u crijevima – također migriraju u karcinome, gdje najvjerojatnije aktiviraju imunosni signalni put nazvan stimulacija gena interferona. Zatim dolazi do proizvodnje daljnjih molekula imunosne signalizacije i aktiviranja imunosnih stanica. U kombinaciji s anti-CD47 liječenjem, ove aktivirane imunosne stanice mogu napasti i uništiti okolni karcinom.

Davanje specifičnih bakterijskih vrsta ili njihovih inženjerskih potomaka pacijentima može biti nova i učinkovita strategija moduliranja različitih antitumorskih imunoterapija. Autori studije napominju kako daljnjim istraživanjem nastoje otkriti mogu li i drugi bakterijski proizvodi od strane bifidobakterija olakšati stanje.