Ela Lučić

Datum objave: 06. 07. 2020.

Leguminoze, žitarice, pseudožitarice, voće i povrće pokazali su se kao potencijalni transportni medij za probiotike, prebiotike i bioaktivne spojeve do crijeva u koncentraciji koja se smatra korisnom, tvrde znanstvenici.

Navedene namirnice mogle bi poslužiti kao održiva alternativa mliječnim proizvodima zbog procesa fermentacije koji povećava rok trajanja i sigurnost te poboljšava nutritivni i funkcionalni sastav, kao i njihovu probavljivost.

Mliječni proizvodi tradicionalno se koriste za unos probiotika hranom, a uključuju namirnice kao što su kefir, mlijeko, jogurt i sir. Međutim, određeni dio populacije, poput osoba alergičnih na proteine mlijeka, onih koji ne podnose laktozu ili vegetarijanaca, ne mogu konzumirati mliječne proizvode. Iz tog razloga, pojavila se potreba za ponudom alternativih fermentiranih proizvoda potrošačima te se ispituju novi načini za unos probiotika hranom.

Skupina znanstvenika sa sveučilišta u Španjolskoj istraživala je metaboličke mehanizme rasta, probiotsku održivost i mikrobnu biotransformaciju ili proizvodnju bioaktivnih spojeva u fermentiranim pićima koja nisu na bazi mlijeka.

Njihov pregledni rad fokusira se na fermentirane napitke od mahunarki koje ističu kao potencijalne nosače probiotika jer sadrže neprobavljivi oligosaharid kojeg mikroorganizmi mogu metabolizirati. Od sirovina najčešće se koristi soja jer sadrži visokokvalitetne proteine i minerale, a sadrži i izoflavone koji utječu na smanjenje učestalosti osteoporoze i simptoma menopauze.

Također napitci od fermentiranih žitarica, posebice zobi, su vrlo obećavajući.

Rezultati studije u kojoj se ispitivao prebiotički potencijal zobi pokazali su porast količine kratkolančanih masnih kiselina i korisnih crijevnih bakterija kao što je Enterobacteria, te smanjenje broja štetnih bakterija poput klostridije.

Među ostalim žitaricama ističe se i kukuruz koji sadrži oko 72% škroba, 10% proteina i 4% vlakana, zajedno s vitaminima B skupine i esencijalnim mineralima.

Ostala pića uključuju napitke na bazi voća i povrća zbog njihovih hidracijskih svojstava i široke palete okusa. Općenito, rezultati su pokazali dobru kompatibilnost sastojaka prebiotika i biljnih napitaka, tvrde znanstvenici.