Ela Lučić

Datum objave: 31. 03. 2020.

Novo istraživanje pokazalo je da su protutijela koja uzrokuju alergiju nastanjena u mikrobioti, nudeći novi uvid u ulogu crijeva.

Tim istraživača izvijestio je kako su, što se tiče alergija na hranu, B-stanice uglavnom proučavane u krvi, ali vrlo malo se zna o IgE+ B-stanicama ili plazma stanicama u tkivima izloženim antigenima iz hrane. Imajući to na umu, znanstvenici su proučavali temeljni uzrok alergije na kikiriki sekvenciranjem gena antitijela B-stanica uzetih s 5 različitih mjesta u tijelu kod osoba koje su alergične na kikiriki. Prethodna su istraživanja povezivala porijeklo protutijela IgE s koštanom srži, no ovo istraživanje pokazalo je da su crijeva prepuna IgE protutijela koja izazivaju ozbiljne alergije.

Provedeno je dvostruko slijepo ispitivanje kontrolirano placebom. Istraživači su prikupili uzorke B plazma stanica od 19 pacijenata koji boluju od alergije na kikiriki. Oni su sudjelovali u kliničkom ispitivanju u kojem su se testirale propisane doze proteina kikirikija za liječenje alergije. Istraživači su proučavali uzorke periferne krvi i endoskopske biopsije probavnog sustava, uključujući proksimalni, medijalni i distalni jednjak, želudac i dvanaesnik.

Sudionici su podijeljeni u tri skupine – u prvoj skupini bili su pacijenti alergični na kikiriki, u drugoj skupini pacijenti bez alergija na hranu i u trećoj oni koji nisu alergični na lijekove. Tim je također sekvencionirao DNK njihovog tkiva, pronalazeći zajedničke genetske obrasce kod sudionika. Ove sličnosti ukazuju da osobe s alergijom na kikiriki mogu imati sličnu sklonost stvaranja IgE protutijela kao odgovor na konzumaciju kikirikija. Izvješće je pokazalo da, za vrijeme testiranja, sudionici nisu primali imunoterapijute su izbjegavali hranu koja sadrži kikiriki.

Nakon sekvencioniranja stanica, istraživači su otkrili da se one stvaraju u želucu i dvanaesniku tankog crijeva, dok su kod osoba s alergijom na kikiriki primijećene visoke razine protutijela IgE u crijevima. Ispitanici bez alergija nisu lučili stanice plazme koje sintetiziraju IgE.

Tim znanstvenika također je izvijestio kako su pronašli dokaze o plazma stanicama koje su doživjele tzv. rekombinaciju klasnog prekidača (CSR, engl. Class Switch Recombination), pri kojoj stanica prestaje stvarati jednu vrstu protutijela i počinje proizvoditi drugu. U ovoj studiji, to se odnosi na IgE protutijela. Nije jasno zašto postoji vjerojatnost da će se stanice ovako promijeniti u crijevima osoba koje pokazuju alergiju na kikiriki.

Rezultati bi mogli dovesti do novih vrsta liječenja, primjenom terapija koje su usmjerene na prevenciju CSR-a. Također, one bi mogle otvoriti put sličnim terapijama za ostale alergije na hranu. Autori studije ističu da ne znaju kada se protutijela koja uzrokuju alergiju prvi put pojavljuju u crijevima te hoće li nestati sa smanjenjem alergije.

Izvor: Science Immunology