Vitaminoteka

Datum objave: 17. 04. 2018.

Psorijaza (od grč.psora - svrbež) je kronična nezarazna bolest koja se uglavnom manifestira promjenama na koži i noktima, ali zahvaća i zglobove u 15 - 20 % slučajeva.

Iako spada među najstarije, odavna poznate bolesti, još uvijek nisu razjašnjeni njezini uzroci, i nema usuglašenog objašnjenja za njezino pojavljivanje. Današnje teorije balansiraju između genetske podloge, izloženosti stresu i štetnim prehrambenih/životnih navika te autoimunih procesa, no niti za jednu nema dovoljno čvrstih dokaza. 

Saznajte kako prepoznati psorijazu i kojih  5 osnovnih oblika psorijaze postoji.

Danas na raspolaganju stoje razni oblici liječenja psorijaze, koji se odabiru i doziraju ovisno o tipu bolesti, jačini manifestacije, trajanju te individualnom terapijskom odgovoru bolesnika. Jedan od vrlo bitnih čimbenika u poboljšanju simptoma je prehrana.

Studije su pokazale kako su bolesnici koji su prilagodili svoj režim prehrane, smanjili tjelesnu masu te prestali s konzumacijom alkohola imali bolje rezultate – periodi poboljšanja su bili duži, aktivna bolest blaža, a liječenje djelotvornije.

Osnovni prehrambeni postulati su održavanje optimalne tjelesne mase, smanjeni unos (zasićenih) masti i proteina, povećan unos povrća i hrane bogate dijelalnim vlaknima, izbjegavanje jednostavnih šećera, pripremanje hrane uglavnom kuhanjem i pirjanjem te dobro žvakanje hrane.

Tijekom niza godina, "iskristalizirao" se niz namirnica / hrane koje imaju blagotvoran učinak na bolest, ali i onih koje bi trebalo izbjegavati.

Poželjne namirnice su:

  • jabuke, brusnice, suhe šljive, avokado, guava, orašasti plodovi
  • artičoke, mrkva, celer, cikla, repa, radič, češnjak, krastavci, tikvice, potočarka, pastrnjak
  • riža, ječam, proso, raž, lan, laneno ulje, omega-3 i omega-6 masne kiseline, klice, grah, soja
  • losos, haringe, sardine, lokarda, brancin, morski plodovi
  • sirutka, probiotici

Nepoželjne namirnice:

  • citrusno voće (limun, naranča, mandarina, grejp), veće doze vitamina C
  • svinjetina, crveno meso, mlijeko, maslac, jaja
  • začinjena masna pržena hrana
  • šećer
  • kava, čaj, kofeinski napitci
  • alkohol
  • ginseng

Osim konzumacije preporučenih namirnica i pripremanja hrane kuhanjem, u prehranu se preporuča uvesti i suplementaciju određenih nutrijenata poput folne kiseline, vitamina A, B6, B12 i E, selena, cinka, magnezija, lecitina i bioflavonoida.

Donosimo vam još zanimljivih saznanja na temu prehrane i psorijaze:

Pomaže li bezglutenska prehrana oboljelima od psorijaze?

Zelenim čajem protiv psorijaze

Psorijaza kao posljedica nedostatka vitamina D?

Nedostatak vitamina D se može očitovati na koži

Protuupalno djelovanje vanilina za zdravlje kože

Čest nedostatak vitamina D kod oboljelih od psorijatičkog artritisa

Q10, vitamin E i selen za psorijazu

B kompleks za psorijazu

Protuupalno djelovanje CBD-a

Kanabidiol (CBD) i tetrahidrokanabinol (THC) dva su glavna sastojka koja se nalaze u biljci kanabisa. Danas se CBD smatra revolucionarnim prirodnim spojem koji nudi niz zdravstvenih blagodati, a nema psihotropno djelovanje te je potpuno legalan za distribuciju i korištenje. 

Ulje konoplje s visokim udjelom CBD-a istražuje se u brojnim in vitro i istraživanjima na životinjama, a tijekom posljednjih godina provedeno je i više originalnih kliničkih istraživanja.

Jedan od područja istraživanja je i utjecaj na različite bolesti kože budući da se često promovira i topikalna primjena. 

Prema radu objavljenom 2009. godine u časopisu Trends in Pharmacological Sciences kod izravnog nanošenja CBD-a na kožu, kanabinoidi se vežu za CB1 i CB2 receptore koji se nalaze u raznim dijelovima našeg tijela (smješteni su u živčanih vlaknima kože, stanicama kože, stanicama folikula dlake, žlijezdama znojnica i drugih stanica u koži) te se tako smanjuje upalni proces. Budući da upala leži u podlozi psorijaze topikalna primjena CBD-a mogla bi biti od koristi oboljelima. 

Postanite Facebook fan CBD i feeling good koncepta i saznajte više na webu.

Pošalji prijatelju na email
Ključne riječi: CBD, Koža, Psorijaza, vitamin D,

Komentari