Porast tjelesne mase tijekom trudnoće

Trudnoća nije vrijeme za smanjenje tjelesne mase, ni za strogu restrikciju unosa kilokalorija. Kako trudnoća napreduje, apetit žene se pojačava. Moglo bi se raći da je to prirodan način da se osigura dovoljan unos hrane, i za majku i za dijete. Zapravo, u trudnoći bi žena trebala povećati unos kilokalorija - većina trudnica zahtijeva dodatnih 300 kcal dnevno u svojoj prehrani - te povećati tjelesnu masu. Prilagodba unosa kilokalorija može se zahtijevati kod neuobičajenih, povećanih tjelesnih aktivnosti.
Za žene koje su imale adekvatnu tjelesnu masu, s obzirom na visinu, preporuča se povećanje tjelesne mase za 14 kg, s preporučenim rasponom od 12,5 - 17,5 kg, s tim da se ženama koje su prije trudnoće bile pothranjene predlaže povećanje tjelsne mase za oko 20 kg. Ženama koje su prije trudnoće bile pretile, predlaže se povećanje tjelesne mase za 7,5 do 12,5 kg. Pretile žene ne bi trebale pokušavati smršaviti tijekom trudnoće, ipak bilo bi idealno da u ovom razdoblju promijene loše prehrambene navike. Na ukupni porast tjelesne mase utječu čimbenici navedeni u tablici:

Fetus

3,25 - 4,25 kg pri rođenju

Povećanje dojki

1,5 kg

Placenta (posteljica)

0,5 - 1 kg

Povećanje volumena krvi i tjelesnih tekućina

2 - 4 kg

Amnionska tekućina

1 - 1,5 kg

Masa maternice

1 - 1,5 kg

Masne naslage

2,5 - 4 kg

Ukupni porast tjelesne mase

12,25 - 17,5 kg

Tjelesna masa trudnice podijeljena je između majke i fetusa. Naslage masnog tkiva počinju se stvarati u ranoj trudnoći i dosežu vrhunac na sredini razdoblja trudnoće. One predstavljaju skladišta energije koja će se koristiti tijekom rasta fetusa u posljednjih 10 tjedana trudnoće.

Rast placente (posteljice) i povećanje grudi te volumena krvi i tjelesnih tekućina javlja se na polovini razdoblja trudnoće, kada su povećani metabolički zahtjevi trudnice i kada se rapidno povećava rast i energetski zahtijevi fetusa, što je posebno izraženo u posljednjem kvartalu trudnoće. Masne naslage koje nisu potrošene za vrijeme trudnoće dostupne su da bi se zadovoljile potrebe za energijom u razdoblju laktacije.

Istraživaja pokazuju da majke koje su se slabo hranile tijekom trudnoće pokazuju povećan rizik od rođenja djece s malom porođajnom težinom, to je pogotovo izraženo kod žena koje su imale slabo zdravlje i loš nutritivni status prije trudnoće. Rizik ovisi i o stilu života, npr. pušnje može utjecati na preuranjen porod.

Međutim, prekomjerna tjelesna masa također nije posve dobra. Žene koje imaju prekomjernu tjelesnu masu mogu imati određene probleme tijekom trudnoće.

Konzumiranje zdravih obroka tijekom trudnoće dobar je način zadovoljavanja tjelesnih potreba za važnim nutrijentima i kilokalorijama. Voće, povrće, jogurt, pahuljice, umjesto čokolade, pomfrita i gaziranih pića, osigurati će Vam potrebne nutrijente, sa šećerom i masnoćama u dovoljnim i zdravim količinama.

U idealnom slučaju, u prvom tromjesječju bi Vam trebala porasti tjelesna masa za 1,5 - 4 kg, tjedan nakon toga za 0,375 - 0,5 kg. Rapidan porast tjelesne mase je u posljednjm trojesječu. Tjedan, dva nakon rođenja djeteta, trebali bi izgubiti 9 - 10 kg. Ukoliko porast tjelesne mase za vrijeme trudnoće nije bio pretjeran, tjelesnu masu koju ste imali prije trudnoće trebali bi "vratiti" 6 mjesci nakon poroda.

Rijetko, kod nekih žena zadržava se određena količina tekućina i nakon poroda. Zaostatak tjelesnih tekućina može biti evidentan po iznenadnom porastu tjelesne mase od nekoliko klograma u razdoblju od tjedan dana kao i po oticanju (edemu) ruku i lica. Ovakvo stanje može uzrokovati preeklampsiju.

Pošalji prijatelju na email

Komentari