Vitaminoteka

Datum objave: 22. 05. 2018.

Demencija može nastati u bilo kojoj dobi, ali prvenstveno zahvaća starije osobe. Riječ je o kroničnom, obično ireverzibilnom gubitku kognicije. 

Demencija ne predstavlja jedinstvenu bolest, već postoje brojni uzroci koji dovode do oštećenja postojećih umnih sposobnosti. Obično je početak bolesti postupan, a oboljeli rijetko primjećuje svoja sve veća ograničenja ili ih pak negira. Neki od simptoma koji se javljaju kod osoba koje pate od demencije uključuju:

  • gubitak pamćenja i zaključivanja
  • oslabljena koncentracija
  • zaboravljanje osoba, datuma, imena
  • poteškoće u obavljanju svakodnevnih zadataka poput kuhanja, čišćenja itd. 
  • dezorijentacija u vremenu i prostoru 
  • gubitak  interesa za dosadašnje omiljene radnje
  • poremećaji spavanja.

Uznapredovali stadij demencije nije moguće izliječiti već se liječenju pristupa simptomatski, stoga je izuztezno bitna prevencija.

Životne navike poput nepušenja, izbjegavanja alkohola, redovita tjelovježba te održavanje poželjne tjelesne mase može u određenoj mjeri doprinijeti smanjenju rizika za pojavu nekih oblika demencije. I prehrana ima izuzetnu ulogu u prevenciju i progresiju bolesti.

Štoviše, znasntvenici su osmislili tzv. MIND dijetu za prevenciju Alzheimerove bolesti.

Principi ovog načina prehrane, koji se krije iza prikladnog akronima MIND (Mediterranean-DASH Intervention for Neurodegenerative Delay), temelje se na mediteranskoj te DASH-prehrani, koje su u mnogim istraživanjima pokazale brojne poželjne zdravstvene učinke, kako na rizik od kardiovaskularnih bolesti, tako i na rizik od Alzheimerove demencije. Sustav prehrambenih preporuka - DASH (The Dietary Approaches to Stop Hypertension) – temelji se na niskom unosu zasićenih masti i natrija, a ujedno predstavlja prehranu bogatu voćem, povrćem i mliječnim proizvodima, s niskim udjelom masti. Dijeta DASH se u nekoliko kliničkih pokusa pokazala učinkovitom u sniženju povišenog arterijskog tlaka. Mediteranska dijeta tipična je tradicionalna prehrana na području Mediterana, a temelji se na konzumaciji povrća, voća, žitarica, mahunarki, orašastih plodova i sjemenki, ribe i maslinovog ulja uz umjerenu konzumaciju mesa i mliječnih proizvoda

Osim MIND dijete i određene namirnice i supstance pokazale su se korisnima u smanjenju rizika od demencije, a mi vam donosimo najnovija istraživanja na ovu temu:

Riba štiti od demencije

Folna kiselina i njen utjecaj na demenciju

Maslinovim uljem i orašastim plodovima protiv demencije

Nedostatak vitamina D povezan s demencijom

Riblje ulje kao pomoć kod demencije

Dijabetes i visoke razine estrogena doprinose demenciji

Kava za sprječavanje demencije

Veći unos vitamina E smanjuje rizik za demenciju

Antioksidansima protiv demencije

Imate problema s pamćenjem? Krećite se više!

 

Pošalji prijatelju na email

Komentari