Vitaminoteka

Datum objave: 16. 08. 2018.

Ozljede zglobova, tetiva i ligamenata najčešće su sportske ozljede, a mogu se dogoditi bilo profesionalnim sportašima i gorljivim rekreativcima ili vježbačima početnicima koji su precijenili svoje mogućnosti.

Tetive imaju ulogu spajati mišiće s kostima, dok ligamenti povezuju kosti. Obje vrste tkiva građene su od kolagenih vlakana, no tetive su fleksibilnije i omogućuju istezanje mišića, dok ligamenti imaju ulogu stabilizacije kostiju u zglobovima. Jedna od najčešćih ozljeda tetiva je oštećenje ahilove tetive koja povezuje petu stopala sa stražnjim mišićima potkoljenice. Još jedna česta pojava je i tendonitis koji je karakteriziran upalom i oteklinom tetive popraćen boli i ukočenosti.


Može li prehrana pomoći kod ozljeda tetiva?

Po svemu sudeći, prehrana ostvaruje određen utjecaj na tijek oporavka od ozljeda tetiva no iskustva i istraživanja su za sada malobrojna. Preporuka je svakako pridržavati se uravnotežene prehrane koja podrazumijeva unos obilja voća i povrća kao izvora vitamina i antioksidativnih spojeva, kvalitetnih izvora proteina poput masne plave ribe bogate protuupalnim omega - 3 masnim kiselinama te se savjetuje unositi i namirnice bogate kvalitetnim mastima poglavito iz orašastih plodova i sjemenki.

Za brži oporavak i zacjeljivanje oštećenja vrlo korisnim se pokazao spoj cijanidin, ljubičasti pigment iz skupine antocijana kojeg možemo naći u većem broju namirnica poput crvenog kupusa, trešanja, grožđa, borovnica i kupina. Cijanidin je u laboratorijskim uvjetima pozitivno djelovao na oštećene stanice ramena.


Dodaci prehrani u službi zdravlja tetiva
S obzirom da kolagen gradi većinu proteina u tetivama, mišićima i ligamentima, bilo kakva nutritivna intervencija s ciljem ubrzavanja oporavka trebala bi biti usmjerena na obnovu kolagena. Organizmu je potrebno osigurati dovoljno kalorija i proteina te minerala koji su nužni za izgradnju kolagena poput cinka, bakra i mangana. U istraživanjima ispitivano je nekoliko dodataka prehrani, a radi se o proteinima sirutke, vitaminima poput vitamina C, D, vitaminima B skupine te spojevima poput kondroitina i glukozamina.

U istraživanju u kojem su 22 muškarca unosila gotovo 20 g proteina sirutke dnevno, zabilježeno je jačanje tetiva patele i kvadricepsa. Za sintezu kolagena korisne mogu biti aminokiseline glutamin i arginin te razgranate aminokiseline leucin (te njegov metabolit HMB), izoleucin i valin. Vitamin C potreban je za proizvodnju kolagena i određenih proteina u tetivama, a istraživanja na životinjama su pokazala kako više doze vitamina C mogu ubrzati zacjeljivanje ahilove tetive. Još je jedna studija na životinjama pokazala kako deficit vitamina D može usporiti zacjeljivanje oštećene tetive ramena. Više doze glukozamina i kondroitin sulfata su također ubrzale zacjeljivanje oštećenja.


Kurkumom protiv boli
Kurkumin, pigment iz poznatog začina kurkume, ima protuupalno djelovanje stoga može biti koristan za ublažavanje boli koja se javlja kod tendonitisa ili ozljeda tetiva. Stručnjaci naglašavaju kako iako za sada nema dovoljno reprezentativnih dokaza o djelotvornosti prehrane i dodataka s ciljem lakšeg i bržeg oporavka ozlijeđenih tetiva, na temelju indicija može se zaključiti kako s uravnoteženom prehranom i unosom raznovrsnog voća i povrća, kvalitetnih proteina, vitamina C i kurkume nećemo pogriješiti.


Izvor: Zdrava krava
https://zdravakrava.24sata.hr/hrana/prehrana-kod-ozljeda-tetiva-7892#

Pošalji prijatelju na email

Komentari