Vitaminoteka

Datum objave: 07. 06. 2018.

Trešnje su pravi dragulji prirode i ukusna ljetna poslastica.

S nutritivnog stajališta njihove su koristi vrlo cijenjene: dobar su izvor antioksidansa vitamina C i prehrambenih vlakana, a siromašne su mastima i ne sadrže natrij i kolesterol. Zbog bogatstva nutrijenata i istodobno umjerene količine kalorija, trešnje su odličan izbor za sve one koji paze na tjelesnu masu.

Trešnja je voće u bliskom rodu sa šljivama, a nešto daljem sa breskvama i nektarinama. Plod trešnje okrugla je mesnata koštunica, crvene do crno-ljubičaste boje, ovisno o sorti, veoma ukusno i korisno voće za jelo i preradu. U njima se uživalo još u kameno doba, a rimski su vojnici uvijek nosili trešnje sa sobom na svojim osvajanjima.

Nutritivna vrijednost

Jedinica serviranja trešanja (73 g) sadrži 50 kalorija, 1 g ukupnih masti, 2 g ukupnih ugljikohidrata, 2 g prehrambenih vlakana 10 g šećera i 1 g proteina. Trešnja sadrži sve vitamine i minerale (osim natrija), iako u manjim količinama, kao i celulozu, pektin te organske kiseline (jabučnu, limunsku, vinsku). Bogata je kalijem te stoga povoljno djeluje na ravnotežu tekućine u organizmu.

Voće i povrće, pa tako i trešnje ujedno sadrže tisuće fitokemikalija zaslužnih za mnoga zaštitna svojstva ovih važnih namirnica.

Zdravstvene blagodati trešanja

Trešnje, poput drugog voća, obiluju antioksidansima koji štite od slobodnih radikala te usporavaju proces starenja.

Svoju tamno crvenu boju trešnje duguju antocijaninima, antioksidansima snažnih protuupalnih svojstava.

Istraživanja su pokazala da trešnje povoljno djeluju kod dijabetesa na način da snizuju razinu šećera u krvi. Osim toga, trešnje snizuju razinu LDL kolesterola te mogu biti od koristi pri prevenciji karcinoma debelog crijeva.

Klinička studija pokazuje da konzumacija trešanja i njenih proizvoda može biti od koristi u ublažavanju bolova povezanih sa gihtom. U bolesnika koji su svakodnevno od 3 dana do 3 mjeseca unosili oko 250 grama trešanja utvrđeno je da se razina urata smanjila na normalnu razinu. Druga je studija na dobrovoljcima 5 sati nakon konzumacije trešanja utvrdila značajno smanjenje razine urata u plazmi. Osim toga, pokazalo se da se u tih 5 sati povećalo izlučivanje urata urinom. Studija novijeg datuma potvrdila je takva razmišljanja. Naime, prema istraživanju provedenom na 633 ispitanika oboljelih od gihta i objavljenom u časopisu Arthritis & Rheumatism, dvodnevna konzumacija trešanja smanjuje rizik za pojavu napadaja gihta za 35%.

U svježem stanju trešnje su dobre za otklanjanje fizičke i umne iscrpljenosti, ali i sok od trešnje se pokazao vrlo koristan sportašima jer može umanjiti mišićnu bol nakon trčanja. 

U studiji je sudjelovalo 60 zdravih ispitanika dobi 18 do 50 godina. Ispitanici koji su kroz tjedan dana dva puta dnevno pili 3 dcl soka od trešnje imali su znatno manje problema s bolovima u mišićima nakon trčanja na duge staze nego ispitanici koji su pili drugu vrstu soka.

Iako točan mehanizam djelovanja nije još jasan, znanstvenici smatraju da trešnje djeluju poput uobičajnih lijekova koje sportaši uzimaju kako bi olakšali upalno stanje poslije tjelesne aktivnosti.

Peteljka trešnje obiluje taninima, organskim kiselinama, flavonoidima, šećerima i mineralima.

Zahvaljujući svome sastavu, peteljke su se u narodnoj medicini koristile za čajeve koji potiču izlučivanje mokraće i izbacivanje kamenaca iz bubrega i mokraćnog mjehura.

Odabir i čuvanje trešanja

Zrele trešnje su velike, sjajne, mesnate i tamne boje. Bez obzira na sortu, trešnje imaju kratak vijek trajanja pa pri kupnji tražite plodove s peteljkama, izrazite crvene boje i čvrste vanjske kožice. Izbjegavajte plodove koji su natučeni.

Kupujte samo trešnje koje su čuvane na hladnom i dovoljno vlažnom mjestu jer visoke temperature oštećuju njihovu teksturu i okus.

Trešnje možete čuvati u hladnjaku do tjedan dana. Povremeno provjerite plodove i odstranite one koji su se pokvarili. Trešnje možete zamrznuti na način da ih operete, dobro osušite, zatim raširite na podlozi u jednom sloju i tek tada stavite u zamrzivač. Smrznute trešnje čuvajte do godinu dana.

Priprema trešanja

Ukoliko jedete svježe trešnje, operite ih neposredno prije konzumacije. Za kuhanje, odstranite rukom ili strojem koštice.

Trešnje čine dio voćnih salata, nadjeva za savijače, biskvitne kolače, krostate i torte. Pire od trešanja može se upotrijebiti za pripremu sorbeta, sladoleda, pjenica i umaka, same ili u kombinaciji s drugim voćem, čokoladom ili vanilin kremama. Od trešanja može jednostavno pripremiti i osvježavajuće ledene lizalice.

Pošalji prijatelju na email
Ključne riječi: trešnje,

Komentari