Vitaminoteka

Datum objave: 01. 01. 2005.

Sir je zdrava namirnica koja se najčešće proizvodi iz kravljeg mlijeka, iako se mnogi kvalitetni i ukusni sirevi dobivaju iz ovčjeg, kozjeg mlijeka. Prije 4000 godina ljudi su započeli sa procesiranjem životinjskog mlijeka, tada je rođen sir.

Nutrijenti u siru

Sir kao izvor visokokvalitetnih proteina, kalcija i mnogih ostalih važnih nutrijenata, daje vrijedan doprinos sadržaju nutrijenata u prehrani.

Procesom proizvodnje sira dolazi do promjene u sastavu nutrijenata u usporedbi sa mlijekom, sirovinom iz koje se sir proizvodi. Nutrijenti topivi u mastima (proteini, neki minerali, masnoće, vitamini topivi u masnoćama) koji se izvorno nalaze u mlijeku, koncentrirani su i u siru, nasuprot tome, sir sadržava manje u vodi topivih komponenati (laktoza, u vodi topivi vitamini i minerali).

Od vitamina, sir sadržava značajne količine vitamina A i D i nešto manje vitamina B skupine.

Dobar je izvor nekoliko vrsta minerala, iako njihova količina varira o vrsti sira. Posebno je dobar izvor kalcija.

Proteini u siru su visokokvalitetni i sadrže sve esencijalne aminokiseline u količinama proporcionalnim tjelesnim potrebama. Osnovni protein u siru je kazein. U većini sireva proteini su lakoprobavljivi jer su se oni teže probavljivi i u vodi topljivi proteini, uglavnom razgradili procesom proizvodnje sira.

Većina ugljikohidrata uklonjena je procesom proizvodnje sira, ili je tijekom procesa starenja konvertirana u mliječnu kiselinu, što znači da osobe koje ne podnose mlijeko (zbog netolerancije na laktozu) mogu dobro podnositi sir.

Količina masnoća u siru uglavnom je odgovorna za okus i teksturu sira, zbog čega konzumenti u većini slučajeva i preferiraju punomasne sireve. Količina masnoće u siru ovisi o procesu proizvodnje i sirovini (vrsti mlijeka) iz koje se sir proizvodi.
Također, sir je dobar izvor CLA i sfingolipida koji su potencijalno dobra zaštita od nekih kroničnih bolesti, primjerice određenih oblika karcinoma i srčanih bolesti.

Sir i zdravlje

Rezultati studija sugeriraju da sir doprinosi zdravlju zuba na način da spriječava stvaranje zubnog plaka, a samim time i razvoj karijesa. Proučava se njegovo antikarcinogeno djelovanje, jer je dobar izvor potencijalno antikarcinogene komponente, CLA. Posebno je važan za osobe koje ne podnose laktozu jer na taj način, osobama koje ne piju mlijeko, osigurava unos potrebnog kalcija. Potencijalna je zaštita od srčanih bolesti i hipretenzije, a najvažnija uloga mu se, zbog sadržaja kalcija, pripisuje u održavanju dobrog zdravlja kostiju.

Nutritivne vrijednosti (svježi kravlji sir, 1 šalica, 226 g)

Kalorije: 203
Protein: 31 g
Ugljikohidrati: 8,2 g
Ukupne masnoće: 4,4g
Prehrambena vlakna: 0,0g

*Izvrstan izvor: selena (23 mg), i riboflavima (0,42 mg)
*Dobar izvor: kalcija (155 mg)


*Hrana koja je "odličan izvor" pojedinog nutijenta osigurava 20 % ili više preporučene dnevne vrijednosti. Hrana koja je "dobar izvor" pojedinog nutijenta osigurava između 10 i 20 % ili više preporučene dnevne vrijednosti.

Iva Alebić, dipl.ing.

Pošalji prijatelju na email
Ključne riječi: mlijeko,

Komentari