Vitaminoteka

Datum objave: 01. 01. 2005.

Kelj je zeleno lisnato povrće koje spada u skupinu kupusnjača. Kako raste, formira glavicu od modrozelenog uvijenog lišća. 

Izvorno se uzgaja u Aziji i na Mediteranu, no široko je rasprostranjen i u sjevernoj Europi te Americi.

U Škotskoj, poziv na večeru uobličen je u frazu «dođi na kelj».

Na tržištu je prisutan u svm godišnjim dobima, no spada u zimsko povrće, te je kao takav najukusniji i najbogatiji nutrijentima zimi.

Kelj se često naziva «kraljem kalcija», a trenutno se nalazi na top 10 ljestvici zdravih namirnica. Bogat je izvor vitamina A i vitamina C, željeza, luteina te prehrambenih vlakana. Sadrži velike količine kalija, sedam puta je bogatiji beta karotenom od brokule te jedanaest puta bogatiji luteinom.

Kako se priprema kelj?

Prvi stupanj pripreme kelja uključuje razdvajanje listova, velike listove potrebno je prerezati dok mali mogu ostati cijeli. Listove potom treba isprati pod mlazom hladne vode. Sredina glavice moze se nasjeckati te kuhati sa listovima ili odstraniti.

Mladi kelj može se konzumirati svjež kao salata. Stariji kelj potrebno je skuhati jer je svjež teško probavljiv.

Kelj se najčešće priprema i najbolji je kuhan u slanoj vodi. Tradicionalni način pripreme uključuje kuhanje u slanoj vodi 40 minuta – dok se u potpunosti ne smekša. Međutim, kelj može biti gotov za 5 do 8 minuta.

Kelj se može dodati juhama i varivima, često se priprema sa u kombinaciji sa krumpirima i ječmom. U kombinaciji sa bijelim grahom i kobasicom predstavlja tradicionalno portugalsko jelo.

Kelj se može začiniti češnjakom, maslinovim ili sezamovim uljem, sokom od limuna, cimetom, ribizlom ili preprženim sjemenkama bora.

Kelj i zdravlje

Tradicionalno, kelj se koristi kod bolesti i stanja izazvanih poremećajem izmjene tvari, gihta, te za ublažavanje simptoma reume.

U narodnoj medicini, svježi listovi kelja stavljali su se na bolne zglobove i čireve, a sok se davao osobama sa želučanim tegobama.

Zbog visokog sadržaja prehrambenih vlakana kelj se preporuča osobama sa slabom pokretljivošću crijeva.

Visoki udio kalija svrstava ga u skupinu namirnica koje se preporučaju osobama sa visokim krvnim tlakom.

Vitamin A i lutein, koji su u velikoj mjei prisutni u kelju, prepoznati su kao nutrijenti koji štite oči od različitih degeneracija, a zbog visoog sadržaja kalcija, kelj može sudjelovati u održavanju zdravih kostiju.

Nutritivna vrijednost kelja

Nutritivna vrijednost 67 g kelja

Energija: 33,5 kcal
Vlakna: 1,3 g
Vitamin A: 5963 IU
Kalcij: 90,4 mg
Željezo: 1,14 mg
Magnezij: 22,8 mg
Kalij: 299,5 mg
Vitamin C: 80,4 mg
Folna kiselina: 19,6 mcg

 

Iva Alebić, dipl.ing.

Pošalji prijatelju na email
Ključne riječi: povrće,

Komentari