Vitaminoteka

Datum objave: 26. 05. 2022.

Jogurt je mliječni proizvod koji se počeo proizvoditi prije više tisuća godina u srednjeistočnim i istočnim europskim zemljama, poput Bugarske.

Želimo li od mlijeka dobiti jogurt, trebaju nam bakterije, i to one dobre! U proizvodnji jogurta najčešće se koriste bakterije iz rodova: Lactobacillus i Bifidobacterium. Upravo ove bakterije zaslužne su za brojna pogodna djelovanja, kako na zdravu crijevnu mikrobiotu, tako i na cjelokupno zdravlje čovjeka. Dok uživamo u osvježavajućem fermentiranom mliječnom proizvodu s okusom voća ili u starom dobrom običnom jogurtu činimo puno više od pukog punjenja želuca. Konzumiranjem jogurta unosimo bioaktivne tvari, posebice probiotike koje mnogi stručnjaci danas svrstavaju u kategoriju lijeka.

Prijateljske bakterije ili probiotici uneseni u organizam putem jogurta jednim dijelom preživljavaju prolaz kroz gornji dio gastrointestinalnog sustava, te se naseljavaju u debelom crijevu.

Debelo crijevo je najgušće naseljeno bakterijama i sadrži nekoliko stotina korisnih i potencijalno štetnih bakterijskih vrsta. Brojne funkcije korisnih bakterija uključuju završnu fazu probave, zaštitu od patogenih organizama, sintezu vitamina B skupine i stimulaciju imuno - odgovora.

Nutritivna vrijednost i utjecaj na zdravlje

Jedna šalica običnog jogurta (254g) sadrži:  
Energetska vrijednost 155 kcal
Proteini 13 g
Ugljikohidrati 17 g
Masti 3,8 g
Vlakna 0,0g
Kalcij 447mg
Magnezija 43mg
Kalij 573mg

Jogurt je izvrstan izvor kalcija, koji je neobično važan za rast, razvoj i održanje kosti u svakoj životnoj dobi, a posebice u djece i adolescenata. Igra važnu ulogu u prevenciji osteoporoze koja pogađa svaku treću ženu i svakog osmog muškarca. Kalcij iz mliječnih proizvoda najlakše se apsorbira zahvaljujući mliječnoj kiselini koja stvara pogodan pH za apsorpciju, a mliječni proizvodi često sadrže i dobar udio vitamina D. Osobe koje ne podnose mlijeko, odnosno ne mogu probaviti mliječni šećer laktozu, mogu bez poteškoća uživati u jogurtu.

Jogurt i mliječni proizvodi odličan su izvor proteina, minerala i vitamina. Na prehrambenoj piramidi su na jednakoj razini kao meso, riba i jaja. Pazite li na tjelesnu masu, a veliki ste ljubitelj mliječnih proizvoda trebali bi odabrati niskomasne mliječne proizvode, koji Vas neće nepotrebno opteretiti suvišnim kilokalorijama.

Za jogurt se može reći da je drevna namirnica sa sastojcima 21. stoljeća. Brojne komponente jogurta su znanstveno ispitane tijekom proteklih nekoliko desetljeća, te im je dokazano funkcionalno djelovanje na ljudski organizam.

Zbog mnogih pozitivnih djelovanja na zdravlje jogurt se smatra funkcionalnom hranom.

Jesu li svi jogurti zdravi?

Jogurt se smatra zdravom i poželjnom namirnicom koja doprinosi uravnoteženoj prehrani, međutim stručnjaci ističu da, u nekim slučajevima, može predstavljati prikriveni izvor dodanog šećera.

U studiji objavljenoj 2018. godine u časopisu British Medical Journal znanstvenici su odlučili analizirati koliko su proizvodi s jogurtom u skladu s američkim i britanskim preporukama – nizak udio masti i dodanog šećera. Proizvodi su svrstani u 8 kategorija: proizvodi za djecu, alternative mliječnim proizvodima (primjerice proizvodi soje), deserti, pića, aromatizirani proizvodi, voćni proizvodi, prirodni/grčki proizvodi i organski proizvodi.

Kako bi proizvod zadovoljio kriterij "s niskim udjelom masti i dodanog šećera" treba sadržavati manje od 3 grama masti na 100 grama proizvoda i manje od 5 grama ukupnih šećera na 100 grama proizvoda. Samo 9% proizvoda na tržištu zadovoljilo je kriterij niskog udjela dodanog šećera, a da stvar bude gora gotovo niti jedan od njih nije bio iz kategorije proizvoda za djecu. Štoviše, u kategoriji organskih proizvoda zabilježena je najveća količina dodanog šećera što može dodatno pogoršati statistiku pretilosti budući da su ljudi skloni kupnji organskih proizvoda koje generalno smatraju zdravijima.

Znanstvenici naglašavaju da nije moguće izvući uzročno-posljedične zaključke budući da se radi o studiji opažajnog karaktera, međutim svakako pozivaju potrošače da detaljnije čitaju deklaracije proizvoda i ne svrstavaju sve proizvode s jogurtom u isti koš.

Pošalji prijatelju na email
Ključne riječi: fermentirana hrana, jogurt, probiotici,

Komentari