ULJE KRILA KAO IZVOR OMEGA-3 MASNIH KISELINA

Upoznajte ulje krila

Vitaminoteka

Datum objave: 14. 06. 2018.

Kril je sitni morski račić, upečatljive crvene boje, čija se morska biomasa procjenjuje na čak 500 milijuna tona. 

Taj zanimljivi mali račić služi kao hrana ribama, pticama i posebice kitovima, a obitava u vrlo hladnim vodama Atlantika. Latinskog naziva Euphasia superba, popularni kril ima brojne osobitosti, koje se poglavito vežu uz specifičan sastav omega-3 masnih kiselina i prirodnih pigmenata s antioksidativnim djelovanjem.

Kril se osim planktonima, hrani i mikroskopskim algama koje proizvode omega-3 masne kiseline. Alge koje čine važan dio ishrane krila ujedno su i prirodni izvor antioksidansa astaksantina koji je odgovoran za crvenu boju krila. Astaksantin u krilu djeluje i kao prirodni konzervans štiteći ulje od oksidacije i degradacije. Zahvaljujući takvoj prehrani, račić kril obilato akumulira važne višestruko nezasićene masne kiseline (poglavito eikozapentaensku, EPA i dokozaheksaensku, DHA kiselinu).

Bitna specifičnost ulja krila povrh sadržaja omega-3 masnih kiselina, odnosno EPA i DHA, jest način na koje su one raspoložive. EPA i  DHA u ulju krila su vezane na fosfolipide. Takva struktura identična je strukturnoj komponenti ljudskih stanica i staničnih organela te ima nezamjenjivu ulogu u funkcioniranju membrana.

Pravilno funkcioniranje stanica, tkiva i organa ovisi o dostupnosti fosfolipidnih masnih kiselina.

Suvremene znanstvene studije pokazale su kako omega-3 masne kiseline vezane za fosfolipide, poput onih u ulju krila, imaju značajno bolju apsorpciju i viši stupanj ugradnje u ciljana tkiva od metilnih i etilnih estera ili triglicerida omega-3 masnih kiselina kakve obično nalazimo u ribljem ulju.

Kril je najniži dio hranidbenog lanca, obitava isključivo u kristalno čistom moru oko Antartika stoga se u ulju ne nalaze onečišćenja kakva su vrlo često prisutna u vrstama više pozicioniranim u hranidbenom lancu, poput ribe.

Što kaže znanost?

Blagotvorni učinci posebnih omega-3 masnih kiselina porijeklom iz morskih organizama – EPA i DHA utvrđeni su i dokumentirani brojnim znanstvenim studijama. Stoga pripravci koji sadrže barem 40 mg EPA+DHA u 100 g proizvoda u Europskoj uniji imaju odobrenu zdravstvenu tvrdnju koja glasi „EPA+DHA doprinose normalnoj funkciji srca“ uz opasku da se blagotvoran učinak postiže s dnevnim unosom 250 mg EPA+DHA.

Doista, brojne su se znanstvene studije bavile promatranjem utjecaja EPA i DHA na srce, krvne žile i razine masnoća u krvi. Posljednjih godina, ulje krila je prepoznato kao najbolje iskoristiv i superioran izvor omega-3 masnih kiselina. Smatra se da je specifična struktura fosfolipida na koju su vezane masne kiseline odgovorna za bolju učinkovitost. Također, ulje krila sadrži i astaksantin, pigment sa visokom antioksidativnom aktivnošću koji ne nalazimo u ribljem ulju. Zaštiti od oksidacije pridonosi i prirodno prisutan vitamin E.

Stoga je i samo ulje posebne crvene boje zaštićeno od oksidacije te posjeduje visoku ORAC vrijednost (mjera koja pokazuje antioksidacijsku snagu). 

Sigurnost ulja krila

Svakodnevna upotreba ulja krila, bogatog omega-3 masnim kiselinama, fosfolipidima i antioksidansima sigurna je i učinkovita, pokazalo je istraživanje objavljeno u časopisu Nutrition Research.

U dozi od čak 2 grama dnevno, konzumirali su ga pretili sudionici istraživanja tijekom četiri tjedna. Na kraju istraživanja pokazalo se da su u tih ispitanika bile povišene razine poželjnih omega masnih kiselina – eikozapentaenske (EPA) i dokozaheksaenske (DHA), i to za otprilike 60 puta više nego u skupini koja je konzumirala jednake količine maslinovog ulja. U istraživanju nisu zabilježene nikakve neželjene nuspojave.

Kada se preporučuje uzimanje ulja krila?

Ulje krila može se preporučiti u svrhu prevencije bolesti srca i krvnih žila, kod dislipidemija (poglavito hipertrigliceridemije) te nakon neželjenih kardiovaskularnih događaja. Preporučuje se i kod različitih upalnih bolesti i stanja, kognitivnog slabljenja te općenito, kao nadopuna prehrani siromašnoj ribom i drugim izvorima omega-3 masnih kiselina.

Doziranje

Doze korištene u znanstvenim istraživanjima kreću se između 500 mg i 3 g ulja krila.

U preventivne svrhe najčešće se koristi doza od 500 mg, a kod postojeće dislipidemije ili drugih stanja koja su spomenuta u ovoj publikaciji, najčešće se koriste dnevne doze od 1 do 2 g ulja krila.

U iznimnim situacijama koriste se i više doze, najčešće u eksperimentalne svrhe i pod liječničkim nadzorom. Kao gornja granica unosa uzima se vrijednost od 5 g EPA i DHA, te dnevni unos te dvije masne kiseline ne bi smio premašivati tu vrijednost.

Literatura:

  • Maki KC.et al. Nutr Res 2009. 29:609-615.
  • Schuchardt et al. Lipids in Health and Disease 2011,10:145
  • Ulven S et al. Lipids (2011) 46:37–46
  • Deutsch L. Journal of the American College of Nutrition, Vol. 26, No. 1, 39–48 (2007)
Pošalji prijatelju na email
Ključne riječi: kril, kril, Omega-3 m.k., ulje krila,

Komentari