Hrana za zaštitu prostate bogata je vitaminom E, selenom i biljnim kemikalijama – izoflavonima. Ove namirnice u znanstvenim istraživanjima pokazale su se kao učinkovita zaštita od benigne hiperplazije prostate (BHP). Antioksidativna aktivnost vitamina E i selena smanjuje štetu koju uzrokuju slobodni radikali.

Novija istraživanja ukazala su na snažno djelovanje likopena (crvenog pigmenta) iz rajčica te aktivnih sumpornih spojeva iz luka i češnjaka. Važnu ulogu u održanju zdravlja prostate igra i cink.

1. Proizvodi od rajčice
Rajčica može svoje povoljno djelovanje zahvaliti visokom udjelu likopena. Međutim, snažniji učinak imaju proizvodi od rajčice koji su termički obrađeni uz dodatak ulja, budući da je likopen fitokemikalija topljiva u masti. Likopen se u organizmu koncentrira u prostati i testisima, a njegova je konzumacija povezana sa smanjenim rizikom raka prostate.

2. Bućine i lanene sjemenke
Bućine sjemenke vrlo su dobar izvor cinka i ujedno sadrže značajne količine aminokiselina alanin, glicin i glutamin, a svi ovi nutrijenti potencijalni su zaštitnici prostate. Laneno sjeme preporučuje se svima koji su izloženi pojačanoj opasnosti od bolesti prostate. Jedna žlica lanenog sjemena (primjerice, kao dodatak jogurtu) sadrži značajne količine esencijalnih masnih kiselina i vitamina E te fitokemikalija lignana.

3. Nar
Novija istraživanja nara i posebice soka od nara dovela su ovaj drevni plod u vezu sa zaštitnim učinkom na rak prostate. Fitokemikalije iz nara imaju antioksidativna i protuupalna svojstva koja štite prostatu.

4. Soja
Soja i proizvodi od soje mogu igrati važnu ulogu u zaštiti od raka prostate. Velika studija provedena u 42 zemlje pokazala je da je konzumacija soje prehrambeni čimbenik koji ima najveći utjecaj na smanjenje rizika od smrti uzrokovane rakom prostate. Konzumacija soje povezuje se sa smanjenjem rizika od različitih bolesti povezanih sa hormonima, uključujući rak dojke i prostate.

5. Češnjak i luk
Supstance iz češnjaka i luka koje sadrže sumpor intenzivno se istražuju u brojnim studijama. Pripisuju im se anti-tumorska svojstva te su stoga nezaobilazne na jelovniku svakog muškarca koji želi sačuvati zdravlje prostate.

6. Kamenice
Poznato je da sekreti iz prostate sadrže cink te da je za normalnu funkciju prostate važna adekvatna opskrba cinkom. Kamenice, kao najbolji poznati izvor cinka, korisna su zaštita prostate.

7. Brokula, kelj, prokulice, cvjetača, kupus
Navedeno povrće osigurava jedinstvene nutrijente (glukozinolate) koji potpomažu proces detoksikacije koji se prirodno odvija u organizmu. Ovaj proces vrlo je važan za održavanje zdrave razine muških i ženskih hormona. Muškarci koji dnevno pojedu 4 serviranja povrća imaju gotovo dvostruko manji rizik od razvoja raka prostate u odnosu na muškarce koji dnevno pojedu 2 serviranja povrća.

Dr.sc. Darija Vranešić Bender
-članak objavljen u Jutarnjem listu, 07. ožujka 2007.-

Pošalji prijatelju na email
Ključne riječi: prostata,

Komentari