Mirja Zupčić

Datum objave: 08. 08. 2018.

Dodaci prehrani u kombinaciji s uravnoteženom prehranom, tjelovježbom i držanjem stresa pod kontrolom mogu pomoći ženama u razdoblju predmenopauze i menopauze.

Različite biljne vrste pomažu u smanjivanju simptoma poput navala vrućina te u podizanju raspoloženja.

Cimicifuga racemosa

Jedna od naistraživanijih biljnih vrsta po pitanju menopauze je Cimicifuga racemosa o kojoj je objavljeno više od 100 znanstvenih radova. Veliki broj studija je pokazao kako unos Cimicifuge racemose u obliku dodatka prehrani smanjuje simptome menopauze za 50 %.

Cimicifuga racemosa nema estrogensko djelovanje i ne sadrži fitoestrogene. Zbog toga se smatra da nije opasna za žene kojima je dijagnosticiran karcinom dojke.

Osnovne djelatne tvari su triterpen glikozidi, a sadrži i izoflavonet, tanine, fenilpropanske derivate i salicilnu kiselinu. Uslijed nekoliko zabilježenih oštećenja jetre kod uzimanja Cimicifuge racemose, 2006. godine su Europska i Britanska agencija za lijekove objavile priopćenje za javnost u kojem je iskazana zabrinutost u svezi primjene korijena biljke Cimicifuga racemosa i rizika oštećenja jetre. Međutim, meta-analiza 5 randomiziranih kliničkih studija objavljena 2011. godine u časopisu Menopause pokazala je kako nema dokaza da Cimicifuga racemosa ima štetno djelovanje na jetru, no ipak je potrebno još istraživanja i novih meta-analiza koje bi to potvrdile.

Ginseng

Ginseng osim što se koristi kod stanja poput problema s pamćenjem, smanjenja spolne moći, stresa, umora i većih intelektualnih napora koristi se i kod ublažavanja simptoma menopauze. U studiji objavljenoj 2012. godine crveni ginseng je značajno smanjio pojavu navala vrućine. Dodatno, zabilježeno je i kako ginseng može smanjiti kolesterol. S obzirom da može izazvati nesanicu preporuča se uzimati ga ujutro.

Hmelj

Osim u pivarskoj industriji danas hmelj ima svoje mjesto kao sastojak formulacija s namjenom ublažavanja simptoma tjeskobe i nesanice. U svom sastavu hmelj sadrži spoj snažnog in vitro estrogenskog djelovanja zbog čega se često dodaje u dodatke prehrani za ublažavanje simptoma menopauze. Za sada nema objavljenih kliničkih studija koje dokazuju njegovo estrogensko djelovanje međutim, zbog ranije zabilježenog umirujućeg djelovanja hmelja, opravdano je njegovo dodavanje proizvodima koji se koriste kao pomoć u menopauzi.

Crvena djetelina

Istraživanje austrijskih znanstvenika pokazalo je kako svakodnevno uzimanje 80 mg ekstrakata crvene djeteline rezultira smanjenjem anksioznosti i depresivnih epizoda kod žena starijih od 40 godina za čak 78 posto. Crvena djetelina sadrži četiri ključna bioaktivna sastojka: biokanin A, formononetin, daidzein i genistein. Ti izoflavoni, snažni antioksidansi, ostvaruju protuupalni učinak na središnji živčani sustav i štite neurone sive moždane kore od štetnog učinka oksidativnog stresa.

Maca

Maca (Lepidiym meyneii) je južnoamerička biljka koja sudeći po istraživanju iz 2008. godine u količini od 3,5 grama na dan može smanjiti osjećaj tjeskobe, depresiju i seksualnu disfunkciju kod žena u menopauzi. Također je i pregledna studija iz 2012. godine potvrdila pozitivan utjecaj mace na seksualnu disfunkciju žena u menopauzi.

Članak objavljen na portalu Zdravo Budi

Pošalji prijatelju na email

Komentari