Vitaminoteka

Datum objave: 01. 12. 2020.

Zapisi ukazuju da je Spirulinu koristio drevni narod Azteka, a ponovno se našla u žarištu interesa kad je NASA predložila njezin uzgoj i primjenu u svemiru, za potrebe astronauta. Danas je jedan od najpopularnijih dodataka prehrani u svijetu.

Spirulina je vrsta modrozelene alge koja raste i u slatkoj i u slanoj vodi. Starost joj se procjenjuje na oko 3,6 milijardi godina te se vjeruje kako predstavlja prvi fotosintetski oblik života koji je pomogao u stvaranju atmosfere bogate kisikom pogodne za život svih drugih aerobnih organizama.

Kao dodatak prehrani preporučuje se zbog svog antibakterijskog, antioksidacijskog te protuupalnog djelovanja. Osim toga, pokazalo se kako spirulina u obliku dodatka prehrani jača imunitet i može blagotvorno djelovati na smanjenje razine kolesterola u krvi.

Izuzetno bogatstvo nutrijenata

Nagli porast zanimanja znanstvenika, ali i prehrambene industrije, za ovom algom može se pripisati provedenim biokemijskim analizama koje su pokazale iznenađujući nutritivni sastav spiruline.

Sadrži veliki udio proteina te brojne vitamine i minerale. Proteini čine 60 – 70 % ukupne suhe mase.  Za usporedbu, sojino brašno sadrži svega 35% proteina. Kvaliteta proteina ovisi o udjelu esencijalnih aminokiselina koje ta namirnica sadrži. Kada se govori o kvaliteti proteina spiruline, brojne studije navode kako su oni cjeloviti i to zbog prisutnosti svih esencijalnih aminokiselina. Međutim, u određenim studijama navodi se kako su aminokiseline metionin i cistein zastupljene u nedovoljnoj količini. Druge studije pak navode kako su histidin i lizin slabije zastupljene u ovoj algi. Kako bi se dobio konačan odgovor na ovo pitanje, potrebno je pričekati rezultate novijih studija.

Nadalje, spirulina je izvor višestruko nezasićenih masnih kiselina (PUFA) i pigmenata poput klorofila a, karotena i fikocijanina. Fikocijanin, pigment koji spirulini daje jedinstvenu plavo-zelenu boju, najmoćniji je antioksidans u ovoj algi. Uloga ovog antioksidansa je neutralizacija slobodnih radikala i inhibicija proizvodnje upalnih signalnih molekula te na taj način štiti organizam od vanjskih štetnih čimbenika.

Sadržaj β - karotena neobično je visok, gotovo je 30 puta veći nego u mrkvi.

Standardna preporučena dnevna doza spiruline iznosi 1–3 grama, ali ta se doza može povećati i do 10 grama dnevno. Jedna žlica spiruline (7 grama) zadovoljit će 11% ukupnih dnevnih potreba za željezom i 21% preporučenih dnevnih potreba za bakrom. Još neki minerali koji se mogu pronaći u ovoj algi su kalcij, krom, magnezij, mangan i cink. Od vitamina B skupine najzastupljeniji su vitamin B1 i B2. Također, sadrži i druge vitamine kao što su provitamin vitamina A (β – karoten), vitamin C i vitamin E.

Spirulina kao izvor vitamina B12

Vegetarijanci i vegani su zasigurno ciljane skupine kojima je ovaj dodatak prehrani namijenjen. Razlog tome je visok udio kvalitetnih biljnih proteina u spirulini, ali i, kako je navedeno na deklaracijama ovog dodatka prehrani, vitamina B12. Ako ovaj dodatak prehrani uzimate kako biste nadoknadili nedostatak vitamina B12 nastavite čitati.

Rezultati studija snažno ukazuju da spirulina kao dodatak prehrani nije prikladna za upotrebu kao izvor B12, posebno kod vegetarijanaca. Oblici vitamina B12 pronađeni u tabletama spiruline su biološki neaktivni analozi vitamina B12.

Već je 1982. godine studija pokazala kako su spojevi vitamina B12 koji se nalaze u dodacima prehrani sa spirulinom većinom biološki neaktivni analozi tog vitamina. Te tvrdnje potvrđene su kasnijim studijama gdje je utvrđeno kako se takav pseudovitamin B12 ne može apsorbirati u ljudskom organizmu. Prvenstveno jer se takav pseudo oblik 500 puta lošije veže za protein koji je ključan za apsorpciju vitamina B12.

Zašto tako malo vegetarijanaca, na sreću, oboli od teških posljedica deficita B12? Vjerojatno stoga što ljudski organizam treba vrlo male količine tog vitamina, manje od tri mikrograma na dan. Nadalje, zalihe tog vitamina su velike i traju godinama. Kao posljednji razlog navodi se vrlo učinkovita enterohepatična cirkulacija koja oporavlja vitamin B12 izlučen u žuči. Crijevne bakterije u ljudskom organizmu stvaraju, doduše, vitamin B12, ali se nalaze uglavnom ispod mjesta apsorpcije vitamina u ileumu pa većinom bude neiskorišten izlučen stolicom.

Vegetarijancima i veganima svakako se preporučuje nadoknada vitamina B12 pomoću dodataka prehrani.

Zaključak

Uzimanje spiruline kao dodatka prehrani izvrstan je način kako u organizam unijeti brojne antioksidanse, minerale i vitamine. Bez obzira što deklaracija ovog dodatka prehrani navodi visoki udio vitamina B12, spirulina se ne preporučuje kao nadoknada navedenog vitamina, posebno kod vegetarijanaca i vegana. Na tržištu postoji veliki izbor dodataka prehrani koji sadrže dostatan udio vitamina B12, i to u raznim oblicima kao što su tablete, sprej i sirup, a svaki od njih će lako zadovoljiti dnevne potrebe za ovim vitaminom. Kako bi se izbjegle neugodne posljedice deficita, vegetarijancima i veganima preporučujemo da izaberu onaj oblik dodatka prehrani koji im najviše odgovara.

Literatura:

Akao Y., Ebihara T., Masuda H., Saeki Y., Akazawa T., Hazeki K., Hazeki O., Matsumoto M, Seya, T. (2009) Enhancement of antitumor natural killer cell activation by orally administered Spirulina extract in mice. Cancer Sci. 100(8), 1494–1501. 

Chen Y.-Y., Chen J.-C., Tayag C. M., Li H.-F., Putra D. F., Kuo Y.-H., Bai J. C., Chang, Y.-H. (2016) Spirulina elicits the activation of innate immunity and increases resistance against Vibrio alginolyticus in shrimp. Fish Shellfish Immun. 55, 690–698. 

Clément G., Giddey C., Menzi R. (1967) Amino Acid Composition and Nutritive Value of the Alga Spirulina Maxima. J. Sci. Fd. Agric. 18, 497-501.

Farooq S. M., Boppana N. B., Asokan D., Sekaran S. D., Shankar E. M., Li C., Gopal K., Bakar S. A., Karthik H. S., Ebrahim A. S., (2014) C-Phycocyanin Confers Protection against Oxalate-Mediated Oxidative Stress and Mitochondrial Dysfunctions in MDCK Cells. PLoS OnE. 9(4), e93056. 

Finamore A., Palmery M., Bensehaila S., Peluso I. (2017) Antioxidant, Immunomodulating, and Microbial-Modulating Activities of the Sustainable and Ecofriendly Spirulina. Oxid. Med. Cell. Longev. 2017, 1–14. 

Jensen G. S., Attridge V. L., Beaman J. L., Guthrie J., Ehmann A., Benson K. F. (2015) Antioxidant and Anti-Inflammatory Properties of an Aqueous Cyanophyta Extract Derived from Arthrospira Platensis: Contribution to Bioactivities by the Non-Phycocyanin Aqueous Fraction. J. Med. Food

Romay C., Gonzalez R., Ledon N., Remirez D., Rimbau V. (2003) C-Phycocyanin: A Biliprotein with Antioxidant, Anti-Inflammatory and Neuroprotective Effects. Curr. Protein Pept. SC 4(3), 207–216. 

Santos F., Teusink B., de Vos W. M., Hugenholtz J. (2009) The evidence that pseudovitamin B12 is biologically active in mammals is still lacking - a comment on Molinaet al.’s (2009) experimental design. J. Appl. Microbiol. 107(5), 1763–1763. 

Shih C.-M., Cheng S.-N., Wong C.-S., Kuo Y.-L., Chou T.-C. (2009) Antiinflammatory and Antihyperalgesic Activity of C-Phycocyanin. Anesth. Analg. 108(4), 1303–1310. 

Wu Q., Liu L., Miron A., Klímová B., Wan D., Kuča K. (2016) The antioxidant, immunomodulatory, and anti-inflammatory activities of Spirulina: an overview. Arch. Toxicol. 90(8), 1817–1840. 

Živković R. (2002) Dijetoterapija. Medicinska naklada, Zagreb.

Pošalji prijatelju na email
Ključne riječi: dodaci prehrani, spirulina, vitamin B12,

Komentari