Sara Cobal

Datum objave: 06. 11. 2018.

Kada govorimo o pojmu šećer najčešće mislimo na saharozu koja se sastoji od dvije jedinice – glukoze i fruktoze. Glukoza i fruktoza našem tijelu pružaju brzi izvor energije.

Bijeli odnosno tzv. stolni šećer neće pružiti našem tijelu hranjive tvari poput proteina, masti, vitamina ili minerala nego isključivo energiju. Iz tog razloga se takve unesene kalorije nazivaju „praznima“.

Preveliki unos bijelog šećera smatra se jednim od krivaca za porast broja djece i odraslih s prekomjernom tjelesnom i/ili pretilošću. Povrh toga, njegova povećana konzumacija pridonosi stvaranju karijesa, povećanju razine triglicerida i sniženju „dobrog“ HDL kolesterola, a brojne studije ističu da povećava rizik od razvoja metaboličkog sindroma te da pridonosi razvoju različitih kroničnih nezaraznih bolesti.

Mnogi će reći kako šećer ima gotovo ovisnički utjecaj na njih, a ta teorija doista ima svoje uporište. Naime, unosom šećera se u našem tijelu oslobađaju veće količine hormona dopamina koji kontrolira naše centre za nagrađivanje i ugodu.

Upravo zato unosom hrane bogate šećerom osjećamo ugodu koju naše tijelo pamti, a onda i stvara potrebu za unosom namirnica koje će pružiti to isto zadovoljstvo.

Zbog svega navedenog potrebno je dodatnu pozornost pridati količini šećera koju unosimo u naše tijelo. Preporuka je da se unosi manje od 10% ukupnog energetskog dnevnog unosa u obliku jednostavnih šećera. No, kako u svakodnevnom životu smanjiti unos šećera te čime ga zamijeniti kako bismo i dalje uživali u hranu i imali taj osjećaj slatkoće, ali i ugode?

U nastavku vam donosimo načine na kojim možete šećer zamijeniti zdravijim odabirima:

Koristite pire voća ili povrća umjesto šećera

Zamijenite šalicu šećera koja sadrži 774 kcal sa šalicom pirea od primjerice jabuke ili bundeve. Pireom ćete unijeti vitamine, minerale i vlakna te značajno smanjiti unos kalorija u odnosu na to kada biste unijeli šećer. Tako primjerice šalica pirea od jabuke sadrži samo 167 kcal dok šalica pirea od bundeve ima 83 kcal. Pire će ujedno djelovati kao zgušnjivač te će dobro povezati smjesu. Iz tih razloga može se dodati manja količina brašna i masnoće. Za mjerilo možete uzeti da će jednu šalicu masnoće zamijeniti ¾ šalice pirea.

Iskoristite prirodnu slatkoću voća

Banane su idealna namirnica koju možete uključiti prilikom priprave različitih slastica. Prirodna slatkoća namirnice dobro će zamijeniti šećer, a zahvaljujući njezinoj konzistenciji može se smanjiti udio masnoće. One su dobar izvor vitamina B6 i kalija te su optimalne za pripravu keksa, palačinki, muffina i zdravijih oblika browniesa.

Uključite vaniliju koja će upotpuniti svaku slasticu

Prema podacima Državnog zavoda za statistiku, Hrvati prosječno unesu dvije velike žlice šećera odnosno 30 g dnevno. Kako bismo smanjili taj unos prilikom priprave deserata s čokoladom, muffina te pogačica zamijenite šećer s mahunom vanilije. Preporuča se zamjena ¼ šalice šećera s jednom žličicom sjemenki vanilije za puni okus. Preostalu mahunu onda možete staviti u mlijeko, jogurt, kuhano voće ili pire od voća koji će pružiti dodatni okus novom jelu.

Okrenite se novim okusima – okusima kokosovog brašna

Kokosovo brašno dobiveno je od sušenog i samljevenog kokosovog „mesa“. U odnosu na standardno korišteno pšenično brašno u slasticama, odabirom kokosovog brašna nećete unijeti gluten. Samo kokosovo brašno pridonijet će slatkoći jela radi čega se ujedno može smanjit udio šećera za 1/3. Samim time smanjit ćemo i unos kalorija koje bismo u suprotnom unijeli šećerom.

Upotpunite okus jela sirupima

Javorov sirup ili agavin sirup zanimljive su alternative za šećer. Korištenjem javorovog sirupa dodat ćete više vitamina, minerala i antioksidansa jelu. U receptu šalicu šećera zamijenite s 2/3 šalice javorovog sirupa. Zanimljivo je da ½ šalice javorovog sirupa sadrži 90 mg kalcija te da ćete njome ujedno unijeti mangan, željezo i cink.

Kada govorimo o agavinom sirupu, on je intenzivnog slatkog okusa i odlikuje ga niži glikemijski indeks u odnosu na bijeli šećer.

To ujedno znači da njegovim unosom neće doći do naglih promjena razine šećera u krvi, a time promjene koncentracije i raspoloženja konzumenta. Može se koristiti za pripremu raznih napitaka, kremastih deserata i pudinga. U receptu s 2/3 šalice agavinog sirupa možete zamijenit jednu šalicu šećera. S obzirom da su sirupi tekućeg, a šećer krutog agregatnog stanja, nužno je umanjiti i količinu tekućine koja se koristi u receptu te je smanjiti za ¼ šalice u oba slučaja. Također, koristite li ih u pripremi slastica potrebno je smanjiti temperaturu pečenja za 25 °C te produžiti vrijeme pečenja za 5 minuta.

Stručni tim PETICA-igrom do zdravlja

 

Pošalji prijatelju na email
Ključne riječi: petica, šećer, Zdravlje djece,

Komentari