Vitaminoteka

Datum objave: 25. 11. 2019.

Cink je esencijalni mikroelement, što znači da ga naš organizam ne može sam proizvesti već ga moramo unijeti putem hrane ili dodatka prehrani. Nakon željeza, cink je drugi mineral po zastupljenosti u našem organizmu.

Prisutan je u svim stanicama i sudjeluje u brojnim fiziološkim funkcijama organizma, kao što su pravilan rast i razvoj, cijeljenje rana, pravilan razvoj kostiju, jačanje imunosnog sustava te podržava zdravlje reproduktivnog sustava. Zanimljivo je kako je cink važan i za osjete okusa i mirisa. Budući da je cink sastavni dio proteina koji sudjeluje u raspoznavanju okusa i mirisa, slabljenje ovih osjeta može biti simptom nedostatka ovog minerala.

Svestrani mineral

Jedna od najpoznatijih uloga cinka svakako je doprinos normalnoj funkciji imunosnog sustava. Naime, cink utječe na stvaranje i aktivaciju stanica važnih u borbi protiv infekcija, pa se nedovoljan unos cinka negativno odražava na njihov broj i funkciju, a samim time i na imunitet. Posebno je važan adekvatan unos cinka u starijoj populaciji koja može imati koristi od svakodnevnog unosa ovog minerala.

Također, cink sudjeluje u sintezi kolagena stoga je izuzetno važan čimbenik u liječenju različitih oštećenja kože jer pridonosi bržem cijeljenju rana. Isto tako, doprinosi smanjenju upalnih procesa kože, pa se može koristiti i u liječenju akni.

Cink ima i antioksidacijsko djelovanje. Naime, dio je enzimskog antioksidacijskog obrambenog sustava organizma te na taj način pridonosi zaštiti stanica od oksidacijskog stresa. Osim toga, cink ima i izuzetno važnu ulogu u sintezi proteina, diobi stanica, ali i neurološkoj funkciji.

Kao što je i prethodno navedeno, cink je važan dio brojnih enzima koji sudjeluju u različitim funkcijama. Jedna od njih je i metabolizam hrane, gdje cink pomaže razgraditi velike molekule ugljikohidrata, proteina i masti na manje jedinice koje možemo lakše probaviti. Osim u metabolizmu glavnih nutrijenata koji opskrbljuju naše tijelo energijom, cink je i sastavni dio enzima koji sudjeluje i u metabolizmu alkohola.

Cink je i esencijalan mikroelement za mušku plodnost i reprodukciju. Izuzetno je važna uloga cinka u pravilnom sazrijevanju muških spolnih stanica, a sudjeluje i u sintezi testosterona što blagotvorno djeluje na plodnost muškarca. 

Prehrambeni izvori cinka

Cink je prirodno prisutan u brojnim namirnicama različitog podrijetla.

Najbogatiji izvori ovog minerala su morski plodovi i riba, zatim crveno meso i meso peradi, orašasto voće, mahunarke, sjemenke, jajate mlijeko i mliječni proizvodi.

S obzirom na široku rasprostranjenost cinka, ne bi trebalo biti teško zadovoljiti dnevne potrebe za ovim mineralom. Međutim, osobe koje imaju neuravnoteženu i jednoličnu prehranu, teško će zadovoljiti unos ovog esencijalnog mikroelementa isključivo putem prehrane. Stoga se osjetljivim skupinama, primjerice osobama starije dobi, preporuča nadomjestak cinka u obliku dodatka prehrani. 

Posljedice nedovoljnog unosa cinka su mnogobrojne

Zahvaljujući činjenici da sudjeluje u mnoštvu metaboličkih procesa, nedostatak cinka može imati mnogobrojne posljedice. Najznačajniji simptom nedostatka cinka očituje se nažalost na našem imunosnom sustavu. Tako nedovoljno cinka uzrokuje slabljenje imuniteta, česte infekcije, a kod djece se može javiti i slabiji apetit, sporiji rast i razvoj te otežano cijeljenje rana. Uz djecu, posebno osjetljiva skupina su i osobe starije dobi koje često imaju jednoličnu prehranu kojom ne osiguravaju dovoljnu količinu cinka. 

Isto tako, vegani i vegetarijanci, odnosno osobe koje ne konzumiraju najbogatije izvore cinka, odnosno namirnice životinjskog podrijetla, također mogu patiti od nedostatka cinka.

Kako odabrati dodatak prehrani sa cinkom?

S obzirom na rastuće tržište dodataka prehrani, sigurno je teško odabrati onaj pravi. Međutim, u posljednje vrijeme prednost se sve više daje prirodnim dodacima prehrani kontroliranog podrijetla. Tako se i nedovoljan unos cinka iz bilo kojeg od navedenih razloga, uvijek preporuča nadoknaditi prirodnim dodacima prehrani.

I novije studije potvrđuju kako su prirodni dodaci prehrani najbolji odabir. Cink iz prirodnih izvora puno se bolje apsorbira u kombinaciji s plazmoliziranim biljnim kvascem koji je optimalna podloga za povećanje bioraspoloživosti ovog izuzetno važnog minerala.

Također, jedna od prednosti ovakvog pripravka jedinstvenog sastava je sinergija svih mikronutrijenata prisutnih u plazmoliziranom biljnom kvascu, koji povećavaju iskoristivost cinka u našem probavnom sustavu.

Ovaj prirodni dodatak prehrani namijenjen je svima s oslabljenim imunosnim sustavom i onima koji se bore sa gripom ili prehladom. Cink štiti naš imunosni sustav pa ga je poželjno koristiti i kao prevenciju različitih sezonskih infekcija. Posebno osjetljive skupine, poput djece predškolske ili školske dobi koja su sklona tipičnim sezonskim prehladama, mogu imati koristi od preventivnog uzimanja ovog dodatka prehrani. Isto tako, svestranost plazmoliziranog biljnog kvasca očituje se i djelovanjem na usporavanje simptoma starenja. Osobama starije životne dobi od izuzetne je važnosti održavati osjećaj vitalnosti organizma što značajno utječe na poboljšanje kvalitete života.

Pošalji prijatelju na email

Komentari