Petra Vlak

Datum objave: 13. 11. 2019.

Jeste li se ikada zapitali zašto vaša baka svako jutro popije žlicu maslinovog ulja? Njezin odgovor sigurno bi uključivao pojmove zdravlje, dugovječnost ili samo stvar navike. Otkrijmo zajedno koji su blagotvorni učinci ove navike, te postoji li možda i koji negativni aspekt cijele priče.

Brojni su blagotvorni učinci maslinova ulja

Maslinovo ulje može se pohvaliti snažnim zaleđem znanstvenih istraživanja. Cijeli niz studija potvrdio je njegovo blagotvorno djelovanje na organizam, poput protuupalnog i antioksidativnog djelovanja, te zaštitne uloge od razvoja različitih kroničnih bolesti. Isto tako, maslinovo ulje bogato je prirodnim antioksidansima, ponajprije zelenim klorofilom i žutim beta karotenom. U prirodne antioksidanse maslinova ulja ulaze i tzv. tokoferoli s najvažnijim predstavnikom alfa tokoferolom, odnosno vitaminom E koji također djeluje antioksidativno, te sudjeluje u održavanju zdravlja imunosnog sustava.  

Nadalje, cijeli niz istraživanja bavio se konzumacijom maslinova ulja na tašte. Evo što su znanstvenici otkrili.

  • Konzumacija maslinova ulja na tašte može doprinijeti zadovoljenju dnevnih potreba za zdravim masnoćama.

Prehrana modernog čovjeka najčešće se temelji na masnoćama životinjskog podrijetla, čime se zadovolji dnevna potreba za unosom masti. Međutim, time nećemo zadovoljiti i unos višestruko nezasićenih (PUFA) i jednostruko nezasićenih (MUFA) masnih kiselina, čiji su glavni izvori biljna ulja, orašasto voće i  sjemenke.

Maslinovo ulje jedan je od najbogatijih izvora jednostruko nezasićenih masnih kiselina, koje blagotvorno djeluju na zdravlje srca i krvnih žila.

  • Maslinovo ulje može blagotvorno djelovati na probavu

Iako mehanizam djelovanja još uvijek nije u potpunosti jasan, znanstvenici su potvrdili kako konzumacija maslinova ulja na tašte može olakšati probleme sa zatvorom kod osoba starije životne dobi.

  • Zdravlje srca i krvnih žila sigurno je uz maslinovo ulje

Odavna je poznato kako maslinovo ulje čuva naše srce i krvne žile. Glavnu zaštitnu ulogu ima oleinska kiselina, vrsta jednostruko nezasićene masne kiseline, koja je prirodno prisutna u maslinovom ulju. Upravo ona doprinosi smanjenju rizika od razvoja bolesti srca i krvnih žila. Nadalje, istraživanja su pokazala kako osobe koje konzumiraju maslinovo ulje u većim količinama imaju značajno manji rizik od razvoja bolesti srca, ali i smrtnosti povezane s kardiovaskularnim bolestima.

  • Maslinovo ulje može pomoći u regulaciji šećera u krvi

Jedna od studija pokazala je kako konzumacija maslinova ulja na tašte može utjecati na smanjenje razine glukoze u krvi nakon obroka. Osim glukoze, maslinovo ulje blagotvorno djeluje i na lipidni profil, odnosno smanjuje razinu  ukupnog i „lošeg“ LDL kolesterola.

  • Snažne kosti uz maslinovo ulje

Rezultati istraživanja objavljeni 2018. godine u uglednom časopisu Nutrients,  pokazali su kako svakodnevna konzumacija 20 ml maslinova ulja može značajno povećati mineralnu gustoću kostiju kod žena. Stoga se svakodnevna konzumacija maslinovog ulja može preporučiti i ženama kojima je dijagnosticirana osteopenija ili osteoporoza.

  • Maslinovo ulje umjesto tablete za glavobolju?

Oleokantal, spoj prisutan u maslinovom ulju, djeluje kao prirodno protuupalno sredstvo, a ima i karakteristike koje u velikoj mjeri odgovaraju lijekovima protiv bolova, kao što je ibuprofen.

Znanstvenici su procijenili kako 50 ml ekstra djevičanskog maslinovog ulja ima slično djelovanje kao jedna desetina doze ibuprofena.

Postoje li negativne strane korištenja maslinova ulja?

Maslinovo ulje je uz svježe voće, povrće, mahunarke i orašasto voće okosnica mediteranske prehrane koja je već dugi niz godina prepoznata kao „zlatni standard“ pravilne prehrane. Stoga ne možemo reći da postoje štetni učinci konzumacije maslinovog ulja. Jedino na što bi trebalo obratiti pažnju je činjenica kako se ipak radi o ulju, koje kao i ostale masnoće osigurava prosječno 9 kcal na 1 g. U prijevodu, velika jušna žlica (15 g) osigurava 135 kcal. Dakle, maslinovo ulje treba koristiti umjereno, kako bismo očuvali zdravlje ali i zadržali adekvatnu tjelesnu masu.

Literatura:

Forootan M, Bagheri N, Darvishi M. (2018) Chronic constipation. Medicine (Baltimore). 97(20):10631.

Nocella C, Cammisotto V, Fianchini L, D'Amico A, Novo M, Castellani V, Stefanini L, Violi F, Carnevale R. (2018) Extra Virgin Olive Oil and Cardiovascular Diesases: Benefits for Human Health. Endocr Metab Immune Disord Drug Targets. 18(1):4-13.

Roncero-Martín R, Aliaga Vera I, J. Moreno-Corral L, M. Moran J, M. Lavado-Garcia J, D. Pedrera-Zamorano J, Pedrera-Canal M. (2018) Olive Oil Consumptionand Bone Microarchitecture in Spanish Women.  Nutrients. 10(8): 968.

Parkinson L, Keast R. (2014) Oleocanthal, a Phenolic Derived from Virgin Olive Oil: A Review of the Beneficial Effects on Inflammatory Disease. Int J Mol Sci. 15(7): 12323–12334.

Pošalji prijatelju na email
Ključne riječi: masline, maslinovo ulje,

Komentari