Tena Škunca

Datum objave: 29. 10. 2018.

Ginseng, čuvena biljka iz obitelji Panax, nezaobilazni je sastojak kineske medicine već tisućama godina.

Ova višegodišnja biljka niskog rasta poznata je po cijenjenom mesnatom korijenu koji se bere nakon što biljka navrši tri do šest godina. Ubrani korijen zatim je potrebno dobro očistiti i osušiti, a ovisno o načinu sušenja, razlikujemo dvije vrste sušenog korijena.

Crveni ginseng dobiva se izlaganjem korijena vrućim parama nakon čega slijedi sušenje, za razliku od bijelog ginsenga, koji se proizvodi samo sušenjem korijena na zraku.

Iako postoje brojne vrste ginsenga, najznačajniji među njima zasigurno je azijski ginseng (Panax ginseng) koji je autohtona biljka kineskih i korejskih planinskih šuma.

Blagotvorna svojstva ginsenga koja dokazuju brojna znanstvena istraživanja, pripisuju se velikom sadržaju ginsenozida, spojeva iz skupine saponina koji nalikuju steroidnim molekulama, ali i glikoproteinu gintoninu te raznim polisaharidima.

Ginseng protiv oksidativnog stresa

Zahvaljujući svojem antioksidativnim i protuupalnim svojstvima, ginseng se pokazao kao vrijedna pomoć u smanjenju upalnih markera i zaštiti stanica od oksidativnog stresa.

Tako su rezultati jednog istraživanja objavljenog u časopisu Journal of Ethnopharmacology u kojem je sudjelovala 71 žena u postmenopauzi, pokazali kako uzimanje ginsenga u obliku dodatka prehrani može povećati aktivnost prirodno prisutnih antioksidativnih enzima te na taj način pomoći u smanjenju oksidativnog stresa u organizmu.

Ginseng i mentalno zdravlje

Ginseng može pozitivno utjecati i na razne funkcije mozga, kao što su pamćenje, ponašanje, ali i raspoloženje.

Istraživanje provedeno na 30 zdravih odraslih osoba bavilo se ispitivanjem kako pojedinačne doze od 200 mg, odnosno 400 mg ekstrakta ginsenga utječu na kognitivne sposobnosti, mentalni umor te razinu glukoze u krvi nakon mentalnog testa. Rezultati su objavljeni u časopisu Journal of Psychopharmacology, a pokazali su da je doza od 200 mg popravila raspoloženje te poboljšala kognitivne sposobnosti, dok je doza od 400 mg izazvala osjećaj smirenosti.

Slično istraživanje objavljeno u časopisu Human Psychopharmacology otkrilo je da uzimanje ginsenga u dozi od 400 mg dnevno tijekom osam dana može poboljšati smirenost i matematičke sposobnosti.

Ginseng i imunitet

Aktivni sastojci ginsenga pokazali su se korisnima i za poboljšanje zdravlja imunosnog sustava.

Naime,  rezultati  istraživanja objavljenog u znanstvenom časopisu Journal of Translational Medicine,  u kojem su sudjelovale 72 zdrave osobe dobi 50 – 75 godina pokazuju da je uzimanje ekstrakta ginsenga utjecalo na povećanje aktivnosti NK stanica imunosnog sustava za čak 35,2%, u odnosu na placebo skupinu.

NK stanice (engl. „natural killer“) ubrajamo u skupinu bijelih krvih stanica. One predstavljaju sastavni dio našeg urođenog imuniteta, imaju važnu zadaću u eliminaciji karcinogenih stanica i patogenih bakterija, virusa te tako osiguravaju učinkovitu prvu crtu obrane organizma od raznih bolesti.

Ginseng i erektilna disfunkcija

Znanstvene studije pokazuju kako ginseng može biti korisna alternativa u liječenju erektilne disfukcije, a spomenuto pozitivno djelovanje pripisuje se sposobnosti ginsenga da utječe na poboljšanje proizvodnje dušikovog oksida. Ovaj spoj, naime, poboljšava opuštanje mišića te povećava cirikulaciju krvi u organizmu.

Međutim, znanstvenici naglašavaju kako je potrebno provesti dodatne studije kako bi mogli donijeti konačan zaključak o djelovanju ginsenga kod erektilne disfunkcije.

Tekst je objavljen na portalu Zdravo budi

Literatura:

  • Cho YJ, Son HJ, Kim KS. A 14-week randomized, placebo-controlled, double-blind clinical trial to evaluate the efficacy and safety of ginseng polysaccharide (Y-75). J Transl Med. 2014;12:283.
  • de Andrade E, de Mesquita AA, Claro Jde A, de Andrade PM, Ortiz V, Paranhos M, Srougi M. Study of the efficacy of Korean Red Ginseng in the treatment of erectile dysfunction. Asian J Androl. 2007; 9(2):241-4.
  • Geng J, Dong J, Ni H, Lee MS, Wu T, Jiang K, Wang G, Zhou AL, Malouf R. Ginseng for cognition. Cochrane Database Syst Rev. 2010 8;(12):CD007769.
  • Im DS, Nah SY. Yin and Yang of ginseng pharmacology: ginsenosides vs gintonin. Acta Pharmacol Sin. 2013; 34(11):1367-73.
  • Jang DJ, Lee MS, Shin BC, Lee YC, Ernst E. Red ginseng for treating erectile dysfunction: a systematic review. Br J Clin Pharmacol. 2008; 66(4):444-50.
  • Park BG, Jung HJ, Cho YW, Lim HW, Lim CJ. Potentiation of antioxidative and anti-inflammatory properties of cultured wild ginseng root extract through probiotic fermentation. J Pharm Pharmacol. 2013; 65(3):457-64.
  • Reay JL, Kennedy DO, Scholey AB. Single doses of Panax ginseng (G115) reduce blood glucose levels and improve cognitive performance during sustained mental activity. J Psychopharmacol. 2005; 19(4):357-65.
  • Reay JL, Scholey AB, Kennedy DO. Panax ginseng (G115) improves aspects of working memory performance and subjective ratings of calmness in healthy young adults. Hum Psychopharmacol. 2010; 25(6):462-71.
  • Seo SK, Hong Y, Yun BH, Chon SJ, Jung YS, Park JH, Cho S, Choi YS, Lee BS. Antioxidative effects of Korean red ginseng in postmenopausal women: a double-blind randomized controlled trial. J Ethnopharmacol. 2014; 154(3):753-7.
Pošalji prijatelju na email
Ključne riječi: ginseng,

Komentari