Nedavno istraživanje o percepciji ekološke, funkcionalne i genetski modificirane hrane među stanovnicima Hrvatske koje je provela agencija GfK (Centar za istraživanje tržišta) otkriva da je više od 4/5 građana čulo za prehrambene ekološke proizvode, no redovitije ih kupuje malo više od 10 % ukupne populacije.

Visoka cijena ekoloških proizvoda je primarni razlog zašto takovi proizvodi rijetko dolaze na stolove hrvatskih kućanstava. Pri tome se nerijetko javlja pitanje u čemu je razlika organskog uzgoja u odnosu na konvencionalnu proizvodnju koja opravdava višu cijenu

Razlika je, prije svega, u proizvodnim procesima koje provodi proizvođač hrane iz organsko-biološkog uzgoja kako bi zaslužio certifikat “organsko-biološki”. Primjerice, poljoprivrednici moraju hraniti životinje 100 % certificiranom stočnom hranom koja je proizvedena na polju bez upotrebe umjetnih gnojiva, pesticida, herbicida ili fungicida barem 3 sezone prije žetve. Kod organsko-biološke proizvodnje uporaba kemijskih sredstava za prskanje strogo je zabranjena. Korov se uklanja ručno, a štetočine i kukci prepuštaju se pticama. Na taj način čuva se raznolikost živih bića na određenom biotopu.

Organsko je stvarno bolje
Rezultati četverogodišnjeg projekta financiranog od EU pokazuju kako ekološki uzgojeno voće i povrće sadrži do 40 % više antioksidansa te veće količine minerala poput željeza i cinka.

Koordinator projekta, profesor Carlo Leifert smatra kako konzumiranje organskog voća i povrća pomaže povećati unos nutrijenata i onim potrošačima koji ne uspiju ostvariti preporučeni dnevni unos voća i povrća od ½ kg. Također se pokazalo kako ekološki proizvedeno mlijeko ima i do 90 % više antioksidansa.

Kako prepoznati proizvod iz organsko-biološkog uzgoja?

U ožujku 2000. godine Europska Komisija je prezentirala logo koji proizvođači mogu staviti na svoje proizvode u slučaju da su zadovoljili stroge europske regulative. Potrošači koji kupuju proizvod označen logom mogu biti sigurni da je:
• barem 95 % sastojaka u proizvodu organski proizvedeno
• proizvod u skladu sa pravilima službene inspekcijske sheme
• proizvod došao direktno od proizvođača ili prerađivača u dobro zatvorenom pakiranju
• proizvod nosi ime proizvođača, prerađivača ili isporučitelja i broj i kod inspekcijskog tijela

U Hrvatskoj je ekološka proizvodnja definirana Zakonom o ekološkoj proizvodnji poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda. Zakon uređuje ekološku proizvodnju poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda, preradu i trgovinu ekološkim proizvodima kao i način označavanja u ekološkoj proizvodnji, obavljanje stručnog i inspekcijskog nadzora te druga bitna pitanja vezana uz sustav ekološke proizvodnje.

Sukladno s Zakonom ekološki proizvodi u Hrvatskoj moraju nositi jedinstvenu oznaku „eko-proizvoda“. Osim toga, svaki ekološki proizvod mora na deklaraciji imati istaknuto najmanje naziv i tip proizvoda te naziv i adresu proizvođača i uvoznika.

Budući da prema istraživanju Agencije GfK većina stanovnika Hrvatske prepoznaje ekološke proizvode u prodavaonici upravo na temelju natpisa ili oznaka, jedinstveni znak „eko proizvoda“ je brz i jednostavan znak raspoznavanja ekoloških proizvoda.

Vitamini.hr

Pošalji prijatelju na email

Komentari