Trend prehrane temeljene na biljnim izvorima nesumnjivo je iz alternativnog pristupa ušao u globalni mainstream. Objektivni podaci ukazuju na snažan rast tržišnih udjela različitih proizvoda koji služe kao zamjene za meso, a prognozira se kako će se trend smanjenja potrošnje mesa nastaviti i dalje. Veganske opcije, vegetarijanska hrana, „lažno meso“ ili „fake meat“ i alternativni izvori proteina nisu prolazni trend, a tome svjedoči i ulazak „velikih igrača“ u ovo područje.

Nestléov „Awesome Burger“ sadrži meso biljnog porijekla, a oblikovan je kako bi postupak pripreme, izgled i okus bio poput pravog mesa. Zalogaj takvog mesa, uz dodatak začina, zelene salate, rajčice i luka, poslužen u sočnom pecivu, približno je zadovoljavajući kao i pravi goveđi hamburger. Ovaj burger sastoji se od proteina graška, kokosovog ulja, pšeničnog glutena i ulja kanole.

Gledajući nutritivnu vrijednost, „Awesome Burger“ sadrži 260 kcal, 26 g proteina, 6 g vlakana i 15 g masti po serviranju od 100 g. Za usporedbu, porcija od 100 g mljevene govedine, koja se sastoji od  80% nemasnog mesa i 20% masti, sadrži oko 290 kcal, 19 g proteina, 23 g masti te ne sadrži vlakna. „Awesome Burger“ sadrži razmjerno veliku količinu proteina i vlakana, što bi ga moglo istaknuti među proizvodima u konkurenciji.

Nestlé je najveća svjetska prehrambena kompanija te glavni opskrbljivač lanaca prehrane. Njegova sveobuhvatna ponuda proizvoda dovodi do toga da će njihov proizvod „Awesome Burger“ biti posvuda - u restoranima, na policama trgovina u kojima se prodaju prehrambeni proizvodi, a bit će i sastavni dio smrznutih jela. Nestlé je već ugovorio suradnju s McDonald'som koja se temelji na veganskim paštetama u Europi, a ako se ta suradnja proširi i na Sjedinjene Američke Države, „Awesome Burger“ mogao bi se nalaziti u najvećem lancu burgera u Americi. Putem brenda Sweet Earth, Nestlé će ovog proljeća lansirati i liniju biljnih jela od mesa, uključujući puretinu, šunku, salamu i kobasice. Stručnjaci smatraju kako će pokretanje proizvodnje mesnih proizvoda na biljnoj osnovi od strane najveće svjetske prehrambene i mesne tvrtke učiniti veliki doprinos povećanju popularnosti „lažnog“ mesa. Nakon što svi novi proizvodi stignu na police, potrošači će moći odabrati – odlučivat će na temelju sastojaka, vlastitog ukusa, nutritivne vrijednosti i pakiranja. Ako se trend razvije, pružit će najvećim svjetskim prehrambenim tvrtkama priliku da se natječu u novom i unosnom poslu.

Može se činiti kao da se trend prehrane zasnovane na biljnim izvorima odjednom pojavio, ali vegetarijanski proizvodi postoje već desetljećima. Njihovi začetci sežu do prije više od 30 godina. Postao je to stil života koji su prigrlili moćni i slavni te je počeo privlačiti interes utjecajnih i bogatih ulagača. Kako osviješteni potrošači sve manje konzumiraju prerađene i slatke proizvode, trend biljne prehrane uklapa se u koncept zdravog života kojeg velike kompanije pokušavaju izgraditi. Dodatna prednost ovakvog trenda je pozitivan učinak na okoliš. Za proizvodnju mesa biljnog porijekla potrebno je utrošiti znatno manje vode te je emisija stakleničkih plinova daleko manja nego u proizvodnji namirnica životinjskog porijekla.

Proizvodi biljnog porijekla privlače nekoliko različitih dobnih skupina – starije potrošače koji žele smanjiti unos mesa iz zdravstvenih razloga, mlade koji brinu o globalnom zatopljenju, pa čak i one najmlađe potrošače koji su prvenstveno zabrinuti za prava životinja. Maloprodaja biljnih namirnica u Americi porasla je za 11% u prethodnoj godini. Predviđa se da bi proizvodnja mesa biljnog porijekla mogla činiti oko 10% svjetske mesne industrije.

Iako tržište biljne hrane raste, mogli bi se javiti određeni problemi. Naime, potrošači koji su zainteresirani za kupnju neprerađene hrane, poput cjelovitih žitarica, mahunarki i povrća, mogli bi odustati od kupnje proizvoda poput hamburgera biljnog porijekla kada shvate da se, kao i svaki drugi hamburger, pripremaju u tvornici. Međutim, iz Nestléa  navode kako će ostati posvećeni proizvodnji hrane biljnog porijekla.  Smatraju da su takvi proizvodi iznimno važan, rastući dio njihovog poslovanja te da će se trend biljne prehrane još dugo zadržati među potrošačima.

Ela Lučić

Pošalji prijatelju na email

Komentari