Tena Škunca

Datum objave: 06. 12. 2018.

Riječ Chia potječe iz starog indijanskog jezika i u izravnom prijevodu znači „uljnat“.

Ove jestive sjemenke pustinjske biljke iz porodice metvice, Salvia hispanica, kultivirali su još drevni Azteci, a dozrijevaju u zemljama Latinske Amerike, poput Meksika, Argentine i Perua.

Chia je prava riznica nutrijenata - značajan je izvor omega-3 masnih kiselina, bogata je prehrambenim vlaknima, proteinima, aminokiselinama, antioksidansima te sadrži čitav spektar mikronutrijenata uključujući kalcij, B vitamine, cink, bor, kalij, bakar i fosfor.

Zanimljivo, konzumacija svega dvije žlice sjemenki osigurava otprilike 7 grama vlakana (što je četvrtina dnevno preporučenog unosa), 4 grama proteina, 205 miligrama kalcija te čak 5 grama omega-3 masnih kiselina, a pritom sadrži tek 140 kcal.

Superiornost chia sjemenki

Od ostalih srodnih namirnica, chia sjemenke se razlikuju po stabilnosti masnih kiselina koje mogu kroz dulje vrijeme stajati izložene svjetlosti i višim temperaturama prije nego užegnu. Zahvaljujući prehrambenim vlaknima kojima obiluju, posjeduju i zanimljivo svojstvo formiranja gela u kontaktu s vodom.

Primjerice, stavite li jednu žlicu chia sjemenki u čaši vode, nakon pola sata dočekat će vas sasvim drugačija konzistencija tekućine – smjesa se pretvara u gotovo čvrstu želatinu

Svojstvo formiranja gela pogodno je i za zdravlje jer se u probavnom sustavu tako usporava razgradnja ugljikohidrata i nagle oscilacije šećera u krvi, što čini ove sjemenke posebno korisne za dijabetičare. Osim kod dijabetesa, chia se preporučuje i kod kardiovaskularnih bolesti, hipertenzije, a može biti korisna i sportašima jer osigurava sporiju razgradnju ugljikohidrata zbog čega doprinosi boljoj izdržljivosti i sportskoj izvedbi.

Dobra vijest je da chia sjemenke ne treba samljeti da bi se oslobodili vrijedni sastojci, kao što je to slučaj sa sjemenkama lana. Stanovnici Meksika i Gvatemale ipak melju sjemenke ili ih koriste cijele za pripremu hranjivih napitaka i zanimljivih jela.

U nastavku vam donosimo savjete na koje sve načine možete iskoristiti ove vrijedne sjemenke.

Chia napitak

Vjerojatno najjednostavniji i najbrži način kako uklopiti chia sjemenke u svakodnevnu prehranu je pomiješati ih s omiljenim svježe cijeđenim sokom, limunadom ili običnom vodom. Predlažemo da ih prije miješanja namočite u toploj vodi i to tako da na 3 žlice sjemenki dodate jednu čašu vode.

Chia smoothie

Započnite dan sa chia smoothijem ili chia smoothie zdjelom – sjemenke možete umiješati cijele ili mljevene, a odlično se kombiniraju se s bilo kojim voćem ili povrćem koje vam padne na pamet.

Chia puding

Chia pudinzi su trenutno vrlo popularna poslastica koju volimo konzumirati za doručak ili kao zdravi desert. Mogu se pripremiti s raznim vrstama mlijeka ili biljnih napitaka, poput rižinog, bademovog ili zobenog napitka.

Kruh i kolači

Dobra vijest je da chia sjemenke možete iskoristiti i kao zamjenu za jaja u mnogim receptima. Predlažemo vam da isprobate chia kruh, muffine, keksiće ili palačinke s chia sjemenkama.

Smjesa za pohanje

Pripremite zdraviju verziju smjese za pohanje pa, umjesto krušnih mrvica, namirnicu uvaljajte u smjesu kukuruznog brašna te lanenih i chia sjemenki.

Pekmezi i džemovi

Ako tražite zdraviju verziju zgušnjivača za pripremu domaćih pekmeza i džemova, onda su chia sjemenke pravi odabir za vas.

Preljevi za salate

Želite li dodatno obogatiti svoju salatu za ručak, umiješajte žličicu chia sjemenki u preljev za salate.

Tijesto za pizzu

Chia sjemenke mogu biti odlična zamjena za brašno u pripremi tijesta za pizzu, a najčešće se koriste namočene u kombinaciji s nekom vrstom povrća, primjerice cvjetačom.

Variva

Umjesto teških zaprški, za ugušćivanje  variva radije iskoristite kombinaciju chia sjemenki i kus kusa.

Mesne okruglice

Poboljšajte svoj recept za mesne okruglice tako da krušne mrvice zamijenite istom količinom chia sjemenki. Isprobajte naš recept za pripremu nešto drugačijih mesnih okruglica.

Pošalji prijatelju na email
Ključne riječi: chia, dijabetes, Hrana, sjemenke, vlakna,

Komentari